Výsledky vyhledávání v sekci: Seriály
  • Česká exportní banka – stát podporuje vývoz z peněz daňových poplatníků

    Podpora exportu je prospěšná, ale neměla by ohrožovat státní rozpočet. Malá země potřebuje exportní úvěry, aby se prosadila v konkurenci proti silným společnostem. Česká exportní banka (ČEB) poskytuje většinou úvěry pro financování aktivit v Rusku. Je její podpora výhodná?DotaceÚvěry ČEBu jsou v podstatě dotační politikou státu. Stát vlastní v bance 80 % a dalších 20 % vlastní EGAP – exportní garanční a pojišťovací společnost, která je plně vlastněná státem. Do ČEB vysílají a rozhodují o činnosti pracovníci dosazovaní Ministerstvy financí, průmyslu a obchodu, zahraničních věcí a zemědělství. ČEB byl založen, aby poskytl výhodné úvěry, které jsou dotované státem. Dosahují tak nízkých procent, jsou dlouhodobé a běžně je nelze v komerčních bankách získat.Exportní politikaExport tedy platí všichni občané. Podpora exportu má svoje výhody, protože dochází k prodeji českého zboží a investičních celků. Na druhou stranu daňový poplatník doplácí na tuto politiku ze svých peněz. Z hlediska hodnocení má ČEB od ratingové agentury Standard and Poor’s ratingové hodnocení AA- a od agentury Moody’s Investors Services hodnocení A1. Hodnocení není příliš vysoké. U Standard and Poor’s je těsně na hranici velmi kvalitní. Pokles o jeden stupeň by znamenal propad do hodnocení – střední kvalita. Podle Moody´s je ČEB ve střední kvalitě. Nejvyšší hodnocení jsou AAA respektive Aaa.Důsledky nízkého ratinguJak je patrné z hodnocení světově uznávaných agentur, je ČEB poměrně rizikovou bankou přesto, že je vlastněná státem. Stát poskytuje garance této bance, ale její operace zřejmě nevzbuzují jistotu. Česká republika má dlouhodobě hodnocení Standard & Poor’s AA-, což koresponduje s ČEB, ale ve skutečnosti je pro ČEB mnohem horší. Úvěrový rating České republiky se skládá z řady faktorů, kterých je velké množství. Naopak ČEB je hodnocena poměrně jednoduše a protože má garanci státu, měl by její rating být vyšší. Důsledkem nízkého ratingu jsou potom dražší peníze při získávání prostředků k financování.Činnost ČEBČeská exportní banka je také obchodníkem s cennými papíry, kdy za 3.čtvrtletí 2012 zobchodovala v dluhopisech na vlastní účet 2,2 miliardy korun. V měnových derivátech pak dokonce obchodovala s částkou 17 miliard. Pohledávky ČEB ke 30.9.2012 činily 69 miliard a byly ve výši 66 miliard tvořeny pohledávkami za podniky. Úvěrové pohledávky tak byly ve výši 3 miliard. ČEB má také závazek z odložené daňové povinnosti ve výši přes 356 milionů.Problémy ČEBProblémem ČEB je, že je přiliš velká a exportéři si zvykli na jednoduché a levné financování. Proto bylo v prosinci vyměněno vedení banky a do čela byl postaven bývalý nucený správce Agrobanky, který má zkušenosti s řízením rizik. Tento krok se nedal utajit a tím se dostaly na veřejnost zprávy, že ČEB přesáhla míru běžného rizika. V ohrožení je až 10 % pohledávek, což je suma kolem 7 miliard. ČEB si totiž nedostatečně zajistila pohledávky v Rusku a zřejmě bude problém s vymáháním investovaných prostředků.ČEB tak potvrzuje trend posledních let. Jakékoliv prostředky, které obhospodařuje stát, se ztrácejí vinou špatných úředních rozhodnutí. Pokud bude muset banka odepsat 7 miliard, zaplatí tyto peníze stát. Tím podpora exportu ztrácí smysl, protože nepřináší tak velké prostředky, aby se vyplatila. Otázkou tedy zůstává, jak se bude nadále vyvíjet situace s ruskými pohledávkami, jakou částku je ČEB schopna dostat zpět a jak bude řešeno neopatrné a možná úmyslné jednání předchozího vedení.

    16. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Chcete být identifikovanou osobou? - ByznysPlac.cz

    Identifikací prochází za život člověk mnohokrát. A dokonce nemusí ani páchat kriminální delikty. Stačí zastavení policejní kontrolou na silnici, ověřování u notáře nebo návštěva nějakého státního úřadu. Tady všude se musí člověk identifikovat a není odvolání. Nyní si správci daní vymysleli místo plátce daně identifikovanou osobu.Původní  plátce DPHInternet přináší řadu radostí a také povinností. Pro ty, kdo využívali inzerce placené reklamy například od Google se stala velice nepříjemnou skutečnost, že se museli stát plátci DPH. Stačilo obdržet platbu za poskytování plochy pro reklamu z jiného státu EU a hned bylo potřeba se registrovat, vést účetní agendu alespoň čtvrtletně a nezáleželo ani na obratu. Tento nesmysl zavedla ČR jako jediná v EU. A protože Google, aby neplatil daně, sídlí v irském daňovém ráji, často se pro několik tisíc korun stal zájemce o služby plátcem DPH.Nový pojemNyní se tedy stačí identifikovat. Ti, kdo se stali plátci DPH se mohou odhlásit a vytvořenou administrativu mohou zahodit do koše. Stanou se identifikovanou osobou. V souladu se Zákonem o DPH se jedná o osobu povinnou k dani (neplátce) nebo právnickou osobu nepovinnou k dani, pokud v tuzemsku pořizuje zboží z jiného členského státu, které je předmětem daně. Přitom nesmí dojít k překročení limitu 326.000 Kč, jinak se tato osoba stane běžným plátcem DPH.Plnohodnotný plátce DPHIdentifikovaná osoba se stane takovým podpojmem plátce DPH. Zákonodárci museli vypustit z terminologie pojem „osoba identifikovaná k dani“, což se zase váže k označení plnohodnotného plátce DPH. A identifikovaná osoba je pouze polotovarem.  Nebude mít povinnost se registrovat pokud přijme jakékoliv plnění z členského státu EU a zároveň nebude plátcem DPH v tuzemsku. Samozřejmě bude moci fakturovat a přijímat platby bez DPH, ale nebude si moci DPH odečítat.Týká se…Mnoho uživatelů internetu mělo problémy s placením a účtováním pro několik tisíc korun příjmu ze států v EU. Nyní se budou moci odregistrovat. Opatření s identifikovanou osobou se týká také běžných plátců, pokud chtějí změnit svůj statut z důvodu nižšího obratu. Mohou tedy přejít na pojem identifikovaná osoba. Identifikovanou osobou se nemůže stát nikdo, kdo překročil za posledních 12 měsíců obrat 1 milion korun nebo zmíněných 326.000 Kč ze zahraničí. Naopak bude identifikace umožněna osobám, které přijaly službu, zboží s montáží nebo právě obchodovali přes internet s osobou usazenou v EU a nikoliv v tuzemsku. Zároveň se také identifikace týká osob, které poskytly službu někomu v EU a DPH se tak platí jinde, než v ČR a je-li plnění v jiném členském státě osvobozeno od daně.PovinnostiCo tedy bude provádět identifikovaná osoba? Bude podávat daňové přiznání a souhrnné hlášení v souladu s § 102 zákona o DPH. Bude tedy jen odvádět daň a obdrží DIČ pouze pro účely souhrnných hlášení. Odpadne tak pouze nepříjemná povinnost odvádění DPH a vedení rozsáhlého účetnictví.Souhrnné hlášeníNejedná se nic jednoduchého. Plátce je povinen podat souhrnné hlášení, pokud uskutečnil dodání zboží do jiného členského státu osobě registrované k dani v jiném členském státě, přemístění obchodního majetku do jiného členského státu, dodání zboží kupujícímu při zjednodušeném postupu v třístranném obchodu, pokud je plátce prostředníkem v tomto obchodu nebo poskytnutí služby s místem plnění v jiném členském státě s výjimkou služeb osvobozených od daně osobě registrované k dani v jiném členském státě, pokud je povinen přiznat a zaplatit daň příjemce služby.Elektronické podání a lhůtySouhrnné hlášení se podává pouze elektronicky na adresu podatelny správce daně. Souhrnné hlášení se podává za každý kalendářní měsíc do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce. Pokud ovšem jste identifikovanou osobou a uskutečňujte pouze plnění přeshraniční, podáváte souhrnné hlášení současně s daňovým přiznáním ve lhůtě pro podání daňového přiznání. Identifikovaná osoba tedy musí přiznávat přijaté plnění v daňovém přiznání až po skončení daňového období a nikoliv měsíčně. Identifikovaná osoba je tak pojem zvláštní, ale přináší alespoň zjednodušení pro ty, kteří přijímají platby od Google nebo ze zahraničí.

    10. červen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Návody
  • Přehledy o příjmech a výdajích – nikdo jim neunikne

    Zatím zbývá trochu času po hektickém odevzdání daňového přiznání. Přehled o příjmech a výdajích pro zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního pojištění je potřeba podat do měsíce od termínu podání přiznání k dani z příjmů. A pokud jste daňové přiznání nepodávali, musí se podat přehled zdravotní pojišťovně do 8.4. a ČSSZ do 31.7. Proč podávat přehled bez příjmuNeznalost neomlouvá a žádný příjem neznamená vyvléknutí se z povinnosti podat přehled. I když jste neměli co danit, pak zdravotní a sociální daň vás nemine. Kdo podnikal a dosáhl menšího příjmu než 15.000 Kč nebo kdo měl vedlejší příjem k zaměstnání do 6.000 Kč a daňové přiznání nepodává, přehled příjmů podat musí. Zdravotní pojišťovna nebo sociálka i z tak malých příjmů chce svůj podíl a vypočte placení záloh na daně v každém případě.Časté omylyPod sociální a zdravotní daň spadá téměř každý. Kdo třeba má živnostenské oprávnění a nepodniká, musí ukončení podnikání do 8 dnů sociálce i ZP ohlásit. Jinak je veden jako podnikatel a čeká ho výzva k podání přiznání. Stejně tak svobodné profese, které mají srážkovou daň, musejí podat přiznání. Sociální daně jsou jako smrt a nelze jim utéct. Do přehledu o příjmech patří jakýkoliv příjem třeba i z příležitostné činnosti, aby sociální úřady dostaly svůj desátek. Proto je potřeba příjmy přiznávat a přiznávat…PokutyZa nepodání přehledu hrozí pokuty, které se mohou opakovat. Pokud vás má ZP nebo ČSSZ zaevidované, obešle vás s výzvou k podání přehledu. Zároveň může udělit pokutu. Za nepodání nebo opožděné podání může ZP vyžadovat až 50.000 Kč a ČSSZ 20.000 Kč, ale při opakovaném porušování až 100.000 Kč. Proto je třeba si příjmy projít a bohužel je nahlásit k vyměření záloh. A pozor také na doplatky. Pokud jste na zálohách zaplatili méně, musíte do 8 dnů od povinnosti podat přehled také rovnou doplatek zaplatit. K tomu vám slouží nejen číslo účtu, ale také přidělený variabilní symbol. Platbu musíte dobře identifikovat, jinak si budete dopisovat a dlouze odůvodňovat, proč jste zaplatili špatně.Rozdíl v hlavní a vedlejší činnostiPodstatným faktem pro výpočet a platby daní je otázka vedlejší a hlavní činnosti. U zdravotní daně se platí u vedlejší činnosti pouze doplatek za celý rok a nikoliv měsíční zálohy. V prvním roce podnikání se také pojistné neplatí a studenti nebo třeba ženy na mateřské platí velice nízké částky nebo je za ně platí stát. U sociálního pojištění opět záleží na tom, zda je výdělečná činnost hlavní nebo vedlejší. U vedlejší činnosti se neplatí zálohy na daň ani doplatek pojistného. Příjem ale nesmí překročit pro rok 2012 60.328 Kč a za rok 2013 to bude 62.121. Kč.Pozor na přehledyProtože jsou přehledy samostatným daňovým přiznáním, přinášejí opět nemyslnou byrokracii. Když naši zákonodárci umožnili nepodávat daňové přiznání třeba u srážkových daní nebo příjmů do 15.000 Kč, zdálo se, že bude podnikání jednodušší. To by musel ale někdo myslet. Místo jednoho daňového přiznání s jakýmikoliv příjmy, pak musí daňový poplatník bez příjmů z hlediska Daňové správy, podat další 2 přiznání, která se nazývají Přehled o příjmech a výdajích. Co se tedy zjednodušilo?  Naprosto nic. Daleko lepší bylo jedno kompletní daňové přiznání, které by sloužilo také sociálce a zdravotní pojišťovně a současně i Daňové správě. Jeden papír, který by obsahoval veškeré příjmy a výdaje a poslal by se jedné instituci, která by jej poskytla všem ostatním. Ale myslet nejde naučit. To od volených zástupců zřejmě nikdo chtít nemůže…

    24. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Slevy a slevy – neplaťte na daních víc, než musíte

    Uplatnění slev má některá úskalí, která je potřeba si pečlivě hlídat. Omyly Daňová správa neodpouští a mohly by znamenat zcela opačný efekt. Tedy víc práce, pokutu za nesprávně vypočtenou daň a penále do doby zaplacení. Nemluvě o dodatečném daňovém přiznání a další zbytečné práci účetní firmy včetně dalších plateb.Dva druhy slevPrvní sleva vyplývá z odpočtu ze základu daně. Pokud vedete účetní evidenci, pak vám po odpočtu nákladů (odpisy, přijaté faktury atd.) od příjmů, vyjde nějaká částka. Tuto částku byste měli zatížit 15% daní a tuto daň odvést Daňové správě. Ve skutečnosti ale máte možnost přes veškeré uplatněné náklady si ji snížit. Tedy před výpočtem 15 % lze ještě uplatnit částky, které sníží základ. A druhá možnost uplatnění daňových slev je, že si ještě od již vypočtené 15% daně snížíte tuto částku o další slevy.Snížení daňového základuPři snížení již vypočteného daňového základu si lze při jakémkoliv způsobu vedení účetnictví (tedy při daňové evidenci a při výkazu příjmů a pohledávek) odpočítat některé platby, které provádíte v rámci jiných plateb. Především stát odměňuje spoření. Kdo platí hypotéku nebo stavební spoření, odečítá si úrok. Pozor na občasný omyl, kdy si poplatník daně odečte celou splátku. Odečíst si lze pouze úroky. To znamená, že u hypotéky, která má úrok 3 % jde jen o tuto část, která je v podstatě ziskem banky a nikoliv anulováním půjčené částky. Stejně tak je to se stavebním spořením. Zaplacený úrok nemusíte složitě vypočítávat, banka vám ho sama na požádání sdělí. Tento údaj musíte k daňovému přiznání doložit. Stejně tak si odečítáte životní a penzijní pojištění. U životního pojištění si můžete odečíst za rok 12.000 Kč (vyplatí se tedy platit 1.000 Kč měsíčně), které jste vy zaplatili. Tady je možnost odpočtu trochu složitější. Životní pojištění musíte mít předtím alespoň 60 měsíců a vyplacené může být až po 60 letech věku. Pokud je pojištění vypláceno dříve, musíte splatit alespoň 40.000 Kč nebo 70.000 Kč u smluv nad 15 let. Odečíst si můžete také penzijní připojištění také ve výši vámi zaplacených 12.000 Kč. Dary, charita a odběr krve se také odpočítávají z daňového základu. Musejí dosáhnout alespoň 1.000 Kč, maximálně však tvoří 10 % základu daně. Další částkou jsou příspěvky odborům až do výše 3.000 Kč a 10.000 Kč na rekvalifikaci.Modelový příklad:Obrat 500.000 Kč a z toho vypočtená paušální daň 40 % nebo náklady ve výši 200.000 Kč.Ke zdanění  tak vychází částka 300.000 Kč. Propočet možných slev:300.0000 Kč -30.000 Kč (maximální částka – dary, charita atd.)-10.000 Kč (rekvalifikace – můžete navštěvovat kurzy a skládat zkoušky, odborový příspěvek se neuvažuje)Základ daně je nyní: 180.607 KčZ tohoto základu byste měli zaplatit 15% daň, která činí 27.091 Kč.Daňové slevyDaňový základ se snižuje ještě o další částky. Těmi jsou zvláštní druhy slev, které si může odečíst každý nebo jen ten, kdo nepoužil paušální daň. Sleva na poplatníka je 24.840 Kč. Ta je pro každého. Při použití paušální daně si však nelze odečíst slevu na manželku a na vyživované a nezaopatřené dítě do 26 let věku. Pokud si tedy vedete účetní evidenci, můžete odečíst 24.840 Kč na manželku, když její příjem nepřesáhl 68.000 Kč za rok (5.667 Kč měsíčně), což asi většinou přesáhl. Tato sleva se týká žen na MD nebo při práci brigádnické a jiné. Pokud jste student, ještě si uplatníte slevu 4.020 Kč. Zdravotně postižení I. a II. stupně si mohou uplatnit slevu 2.520 Kč a III. stupně 5.040 Kč. Za každé dítě, které živíte a žije s vámi v domácnosti, si můžete uplatnit slevu 13.404 Kč. K této slevě se ještě vrátíme. Je totiž  zajímavá.Daň před odpočtením daňových slev činí 27.091 Kč. Pokud uplatníte pouze slevu na poplatníka, klesne Vám částka o 24.840.Zaplatíte na dani jen 2.251 Kč. Pokud uplatníte další slevy, je jasné, že se dostanete do minusu a nic Daňové správě neplatíte. A také nic nedostanete zpět. Existuje ale daňový bonus, který se týká slevy na dítě. Pokud se sleva na dítě  projeví minusově, pak tuto částku vám Daňová správa poukáže. Při dvou dětech a modelovém příkladu by se odečetla částka 26.808 Kč a částka 24.557 by vám byla připsána. Maximální bonus je ale omezen na 60.300 Kč.Placení daněJak je z daní patrné, neplatí se příliš velké částky státu. Ani v případě, že neuplatníte žádné slevy od základu daně a zbude vám čistý daňový základ ve výši 300.000 Kč, pak daň je 45.000 Kč. Tu si snížíte vždy částkou 24.840 Kč a odvedete daň 20.160 Kč. Přímé daně nejsou vysoké. Daleko větší zátěží je placení sociálního a zdravotního pojištění. Občané se proto nevyhýbají daním, ty jsou opravdu nízké. Ale placení měsíčních záloh na důchod a zdraví zatěžuje plátce poměrně značnou částkou. Proto se mnozí snaží placení daní vyhnout. Pokud mezi ně nepatříte, pak si daň snadno můžete vypočíst a odvést. A dokonce vám může od Daňové správy přijít i nějaká ta koruna na děti zpět.

    24. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Na co se může finanční úřad ptát do zahraničí? -ByznysPlac.cz

    Mezi daňovými systémy v různých zemích probíhají různé datové toky a informace. O každém plátci nebo neplátci daní se tak může česká daňová správa dozvědět zajímavé údaje. K zemím mimo EU je potřeba, aby ČR měla uzavřenou dvoustrannou dohodu, ale v rámci Evropské unie není třeba nic dalšího. Prostě se stačí ptát.O čem se finančáci mohou dozvědětV dotazech na daně zastupuje daňovou správu Ministerstvo financí. Právní pomoc se týká přímých daní, což jsou v České republice daně z příjmů, daně z nemovitostí, daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí a mohou to být obdobné daně v jiných státech, které mají charakter daně z příjmu nebo daně z majetku a dále jsou to oblíbené daně z pojistného – sociální a zdravotní. V zemích EU se tedy mohou vyměňovat jakékoliv doklady daňového poplatníka bez jeho vědomí o jakýchkoliv daních, ať je platil v ČR, Německu, Řecku nebo Anglii. Daňová správa tak může získat ucelený a přesný přehled příjmů a jejich danění.Systém výměnyExistují tři druhy výměny informací – automatický, z vlastního podnětu a na dožádání. Česká daňová správa si musí systém a způsob výměny informací dohodnout takzvaným memorandem s každým státem. Dalo by se říci, že se jedná o prováděcí předpis, který řeší průběh, práva, povinnosti a způsob výměny informací. Nezůstává však pouze u výměny. Finančáci a kontroloři z ČR a naopak ze zahraničí získávají práva přítomnosti kontrolorů na území jiného státu, domlouvají typ a četnost výměny dat a provádějí souběžné daňové kontroly v různých zemích. Takto může být evropská společnost se sídlem v jednom státu a s pobočkami v různých zemích kontrolována současně a tedy velice koordinovaně jednou kontrolou ve všech místech svého působení.Memorandum o porozuměníČeská republika tak má uzavřena takzvaná Memoranda o porozumění a také Dohody o zamezení dvojího zdanění se 77 státy. Je mezi nimi například Kanada, Austrálie, Bermudy a samozřejmě všechny evropské země včetně Slovenska. S naším bývalým federálním partnerem existuje tato dohoda od 10.12.2009. V případě informací na dožádání stanovuje povinnost obou států neodkladně poskytnout jakékoliv daňové informace na dožádání. Po skončení kalendářního roku se také poskytují pravidelné informace, které se týkají zisku podniků k takzvané simultánní kontrole, dividendách, úrocích, licencích, příjmech z prodeje majetku, příjmech ze zaměstnaneckého poměru, příjmech umělců a sportovců, odměnách managementu, důchodech a převodech nemovitostí.Simultánní kontrolaMemorandum o porozumění se Slovenskem se věnuje především simultánní kontrole. Předpokládá, že si strany vzájemně vymění běžné daňové informace a vytipují ty podniky nebo podnikatele, kteří uskutečňují finanční transakce mezi oběma státy. Poté zahájí současně kontrolu a její poznatky si budou bezodkladně předávat. Kontrolovat se tak budou vydané a přijaté faktury, platby, odvody daní a hlášení daňovým úřadům. Týkají se pouze plátců daní, kteří působí v obou státech. Daňová kontrola se provádí u těch subjektů, u nichž vzniklo podezření z daňových úniků a které vykazují nižší zisk, ztrátu, převádějí vzájemně prostředky mezi státy, platí nízké daně nebo odvádějí svůj zisk do daňových rájů. Obě strany, když se dohodnou na simultánní kontrole, určí koordinátory a mohou povolit účast druhé straně na průběhu daňového řízení.Pokuty a penálePokud se daňová správa dozví o utajených příjmech a doměří daň, udělí pokutu v rozdílu odvedené a vyměřené daně. K tomu připočte jednorázovou pokutu ve výši 20 %. To ovšem není všechno. Za dobu, kterou jste neodváděli daň, se počítá penále do dne zaplacení. Úrok se určuje podle repo sazby České národní banky (nyní je kolem 0,5 %) a k tomu se připočte 14 %. Z nezaplacené daně tedy zaplatíte měsíčně a zpětně za každý měsíc přes 1,3 %. Kromě toho může hrozit za neoznámení daně ve výši nad 5 milionů až 10 let odnětí svobody. S daněmi je tedy těžké pořízení. V Evropě si všechny údaje vyměňují daňové úřady automaticky a mimo Evropu má ČR značně dlouhé prsty. Pomalu začínají platit smlouvy s Čínou, arabskými zeměmi, exotickými destinacemi jako jsou Kajmanské ostrovy, ale Hongkong zatím zůstal uchráněn. Přesto se nevyplatí s daněmi žertovat. Informace si získá úřad snadno a rád je při svém špatném hospodaření využije pro získání peněz do státní pokladny.

    12. červen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Magazín
  • Registrační pokladny – co vlastně přinesou

    Boj o registraci obratů drobných obchodníků se zostřuje. Zdá se, že vláda neví, proč by neměla tento způsob zavést, ale přesto je proti. Odvolává se na zbytečné náklady malých podnikatelů. Naopak opozice tvrdí, že se zavedením registračních pokladen vybere více daní.Jak registrovat obratRegistrační pokladny jsou tak trochu přežitkem doby. Mnoho podnikatelů rovnou účtuje v pokladních systémech, takže mají denní přehled o obratu. K tomu přistupuje účetní program, kde změny a opravy lze provádět pouze nesmazatelným záznamem. Pro tyto obchodníky bude registrační pokladna skutečně nesmyslem. Budou muset jen dojít na úřad a nechat si zapečetit stávající pokladnu. Malí obchodníci pracují jen s obchodními bločky, které vyjedou z vylepšené kalkulačky s tiskárnou. Pro ně bude případné zavedení skutečně nákladem. Daňová správa si bude moci kdykoliv osobně zkontrolovat obrat a porovnat s účetnictvím.Zboží bez paragonuKde a jak vzniká zboží bez paragonu? Cest je mnoho. Podstatou prodeje je zisk, který se generuje nadceněním dodaného zboží. Některé zboží se dodává na fakturu a cena je přesně uvedena. Obchodník k této hodnotě přidá svůj zisk a zboží prodá. Z rozdílu cen by měl platit daň. Proto u některého zboží nevydá paragon a tím se mu sníží obrat, zboží prodá jakoby levněji a nemusí platit vyšší daň. Stejně tak může mít zboží zcela bez dokladu. Například si nakoupí v Metru nebo prostě ve slevách v supermarketech. Tam samozřejmě nikdo kupujícího neeviduje. Mnoho systémů, jak obejít daně, je také založeno na dodání zboží bez dokladů při platbě v hotovosti.Registrační pokladny a daňové únikyZamezí registrační pokladny daňovým únikům? V určité míře asi ano. Ale pokud dnes vydává někdo zboží bez paragonu, pak jej bude vydávat dál. Za to bude určitě hrozit vysoká pokuta. Přesto bude dopadení dost složité. Například malí prodejci svoje zákazníky znají. Když si k nim někdo chodí nakupovat večer po práci nebo běžně na přilehlé tržiště, tak vědí, že nejde o kontrolu. Problém nastane jedině tam, kde byl vydán paragon a prodejce jej prostě neuvedl v tržbě. Dnešní anonymita a pravděpodobnost, že se na vydaný paragon neuplatněný v účetnictví přijde, je malá. Ta se registrační pokladnou určitě zhorší.Kolik na tom stát vyděláNejprve je třeba konstatovat, že vydělají obchodníci s pokladnami. Pořízení pokladen bude v objemu 500.000 až 600.000 kusů a jejich zájem je jasný. Při ceně 10.000 Kč za pokladnu tak bude dosažen obrat kolem 5 miliard během několika měsíců. Z toho stát může mít přibližně 150 – 200 milionů na daních. Kolik ale stát dostane z drobných obchodníků? Bude kromě efektu prodeje pokladen skutečně vybráno více daní? ČR má HDP kolem 4 bilionů. Z toho asi 60 % tvoří maloobchodní obrat, který mnoho let stagnuje. Kolem 2,4 bilionu tak tvoří maloobchod a z toho velké řetězce a firmy, které nemohou obejít obrat hotovostními platbami a nevystavením dokladů, je cca 80 %. Jedná se tedy o obrat cca 480 miliard. Při úvaze, že z tohoto obratu je zisk cca 20 %, má obchodník odvést daň ze základu cca 80 miliard a při 15% dani tedy 12 miliard. Tato částky by vznikla jako daňový nedoplatek pouze v případě, že by celý maloobchodní sektor, který může provádět neregistrované platby, neodvedl žádnou daň. Protože ale existuje mnoho legálních způsobů snížení daně (paušální daň, odpočty, sleva na poplatníka atd.) bude se jednat maximálně o 5 – 10 % daňového úniku zaviněného nepřiznáním obratu a tedy jde o částku 500 milionů až 1 miliarda. Když ještě snížíme uvedený propočet o náklady na kontrolní činnost a obcházení registračních pokladen o cca 30 %, pak jde státu o cca 150 – 300 milionů na daních. Víc těžko z registračních pokladen získá.Minimální daňNabízí se tedy otázka, jaké zvolit nejlepší řešení. V době internetu je asi registrační pokladna s pečetí Daňové správy a s možností jiných úniků přežitkem. Mnohem účinnější by bylo online napojení na Daňovou správu a průběžný tok dat z obratu. To není levná záležitost, ale velice účinná a okamžitá. A možná je i otázka zavedení skutečné paušální daně. Nikoliv dnešního procentního paušálu. Ten je absurdní a nemá s paušálem nic společného. V různých zemích může podnikatel do určitého obratu vůbec nevést účetnictví, pouze shromažďuje příjmové doklady. Kupodivu třeba v Rusku. A platí určitou daň ve výši například 5.000 Kč. Tím se nemusí starat o žádný zisk, o vedení dokladů, o slevy na úroky, slevy na poplatníka a všelijakou havěť, kterou do účetnictví zavedla byrokracie. Prostě se stará jen o podnikání, odvede 5.000 Kč za rok a má klid od všech papírů. Je to asi nejlevnější řešení, které by přineslo od mnoha soukromníků daně. Vždyť dnes většina neplatí stejně nic. V jednoduchosti je totiž síla.

    17. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Daňová evidence

    V roce 2004 bylo zrušeno jednoduché účetnictví a nahrazeno podobným způsobem účtování s názvem daňová evidence. Účtovat jednodušeji bez nutnosti vést podvojné účetnictví může fyzická osoba, která se nestala účetní jednotkou, nemá obrat přesahující 25 milionů, není členem sdružení a není zapsána v Obchodním rejstříku třeba jako podnikatel. Daňovou evidenci ani podvojné účetnictví nevede ani podnikatel – fyzická osoba, která používá paušální daně.Účel daňové evidenceJako u každého účetnictví jde u daňové evidence o zjištění základu pro výpočet daně z příjmu. Aby mohla být řádně vypočtena a odvedena daň, musí podnikatel vést takovou evidenci, která jednoznačně prokáže objem příjmů a výdajů. Po jejich odpočtu a dalších účetních transakcích je možné vypočítat přesnou částku daně.Způsob vedení daňové evidenceV podstatě neexistuje přesný popis, jak má daňová evidence vypadat. Volba způsobu, jak bude daňový poplatník prokazovat případné kontrole, že správně a přehledně zaúčtoval svoje podnikatelské příjmy a výdaje, je na podnikateli. K vedení daňové evidence je možné si pořídit speciální program nebo použít třeba tabulky v excelu. Podstatnou částí daňové evidence je ale původní doklad. Podnikatel musí ke každému zápisu v daňové evidenci doložit příslušnou transakci. Tedy fakturu, příjmový doklad, smlouvu nebo paragon.Příjmy a výdajeSám název napovídá, že se jedná o peněžní nebo nepeněžní transakce, které přímo souvisejí s podnikáním. Vedeny by měly být v deníku příjmu a výdajů, aby postupně a časově na sebe navazovaly. Nepeněžní transakce jsou například pronájmy nebo půjčky majetku, které neprobíhají přes finanční tok, ale ovlivňují finanční situaci.Kniha pohledávek, závazků a majetkuKromě příjmů má samozřejmě podnikatel závazky a pohledávky, které musí evidovat. Tyto pohledávky a závazky musejí být nějak oceněny, a proto je vedena jejich evidence. Metoda ocenění je dána a musí být dodržena. Stejně tak musí podnikatel nakládat nějakým způsobem s majetkem, ať již movitým nebo nemovitým. Tento majetek je nějakým způsobem oceňován, je odepisován a používán.Inventarizace a archivaceDalší povinností při vedení daňové evidence je inventarizace majetku, ale také závazků a pohledávek. Provádí se každý rok k 31.12. Pro inventarizaci je dobré si zavést karty třeba v elektronické podobě, které budou poisovat jednotlivé položky a jejich odpisy. Stejně tak je důležitá archivace všech dokumentů. Platí povinnost 10 let uchovávat všechny doklady, takže daňová kontrola může vyžádat například paragon z obchodu ještě po tuto dobu.Podstatou daňové evidence je tedy zcela jiný způsob účtování než u podvojného účenictví. Jedná se o určité výkazy, ze kterých musí být patrné, co podnikatel nakoupil, za kolik, jak používá auto, nábytek a jak se to promítá do jeho příjmů a výdajů. Může si samozřejmě vést třeba stav pokladny, pohyby na účtu nebo jiné další záznamy. Pro daňovou evidenci je zásadní že příjem nebo výdaj se zaznamenává v den, kdy nastal, zatímco v případě podvojného účetnictví je rozhodným dnem den zdanitelného plnění, což je většinou vystavení faktury a její splatnost.

    19. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Daňové přiznání – jednoduché i složité zároveň

    Tento rok se bude daňové přiznání podávat 2.dubna. Pokud chcete někoho vyvést aprílovým žertíkem, tak Daňová správa to tentokrát nebude. Jenom daňový poradce může trochu poškádlit a především oddálit povinnost a to na 1.červenec. Žádná služba ale není zadarmo.Nejen daňové přiznáníBohužel tomu, kdo se sám živí, nestačí jen jedno daňové přiznání. Také Česká správa sociálního zabezpečení vyžaduje svoje doklady. Vyplnit je třeba Přehled o příjmech a výdajích OSVČ. A stejně tak Zdravotní pojišťovna požaduje stejný doklad a také souhrn plateb za zdravotní pojištění. Tyto přehledy je potřeba poslat nejpozději 2.května a hlavně do 8 dnů splatit nedoplatky, pokud nějaké vznikly.Jak na daňové přiznáníVětšina poplatníků myslí na daňové přiznání během roku. V podvojném účetnictví a především při platbě DPH s měsíčním nebo čtvrtletním přiznáním jsou všechny doklady prakticky zaúčtovány. Kdo vede pouze přehled příjmů nebo daňovou evidenci, často má doklady na jedné hromadě a teprve se začíná zabývat problémem, jak zaplatit co nejméně na daních. V takovém případě je možné použít paušální daň, která znamená odpočet výdajů procentem. A podávat vůbec daňové přiznání?Výše částky pro podání přiznáníPokud neuvažujete o naprostém ignorování Daňové správy, platí pro vás magická hranice 15.000 Kč. Pokud ji přesáhnete, musíte daňové přiznání podat a stejně tak podáváte daňové přiznání, pokud jste ve ztrátě. Ztráta totiž znamená možnost výhod a úlev, a proto musí být zdokumentována. Daňové přiznání podávají také zaměstnanci se souběžným zaměstnání a ti, kteří podnikají nebo mají příjmy z pronájmu vyšší než 6.000 Kč ročně. Také příjem u dohod o provedení práce do 10.000 Kč měsíčně nebo u honorářů do 7.000 Kč u stejného plátce nevedou k povinnosti podat daňové přiznání.Slevy na daniPro výpočet daně jsou důležité především částky, které případnou daň sníží. Základní sleva na poplatníka je 24.840 Kč. Tuto slevu si může odečíst každý. Pokud máte manželku nebo manžela, můžete si stejnou částku odečíst ještě jednou, ale příjmy protějšku nesmějí přesáhnout 68.000 Kč za rok. Student může uplatnit slevu 4.020 Kč, pokud studuje denní studium a není mu ještě 26 let (u doktorského studia 28 let).  Stejně tak lze využít daňové zvýhodnění ve výši 13.404 Kč na každé vyživované dítě do věku 26 let. Daňové zvýhodnění využijí osoby invalidní, které vlastní průkaz ZTP/P a to většinou ve dvojnásobné výši.Nezdanitelné částkyNezdanitelné částky snižují základ daně a jsou velice výhodné. Kupodivu si lze odečíst dar, který obdržíte. Dar však musí mít za rok hodnotu alespoň 1.000 Kč (může to být i několik darů současně) nebo 2 % základu daně. Odpočet je pak limitován maximální hodnotou daru do 10 % základu daně. Podobně je možné si odečíst zaplacené úroky z úvěru stavebního spoření nebo z hypotečních úvěrů na financování bytových potřeb. Bytová potřeba se může týkat nejen poplatníka, ale také rodičů, dětí nebo manžela či manželky. Maximálně si lze odečíst 300.000 Kč ročně a pokud poplatník platil pouze část roku, lze si adekvátně odečíst 25.000 Kč měsíčně a to pro jednu domácnost. V případě placení penzijního připojištění si lze odečíst až 12.000 Kč ročně. Stejnou částku také odečítají OSVČ a zaměstnanci v případě životního pojištění. Od daně si ještě mohou odečíst zaměstnanci členské příspěvky odborové organizaci do výše 1,5 % základu daně a také do výše 10.000 Kč ti, kdo absolvují zkoušky na ověření si svého vzdělání.Jako vždy je systém daní složitý a obsahuje spoustu výjimek. Přehled slev a úlev je sice zajímavý, ale váže se často na mnoho doplňujících podmínek. V každém případě není jednoduché využít všech možností a stává se tak, že poplatníci mnoho slev ani neuplatní. Od roku 2013 také platí, že některé slevy nelze využít při stanovení daně paušálním procentem. Proto je třeba si buď nechat daňové přiznání zpracovat, což se obejde částkou od 5.000 Kč podle složitosti, nebo pozorně pročíst a propočítat všechny možnosti. Hlavně ale nesmí poplatník zapomenout daňové přiznání podat a především nejpozději do 2.dubna nebo 1.července daň také zaplatit. A zaplatit znamená dostat platbu na účet poslední den splatnosti.

    24. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Anonymní akcie – hrozba pro stát?

    Boj o zveřejnění vlastníků akcií probíhá neúprosně a mnozí lidé si přejí, aby konečně věděli, kdo stojí za některými firmami. Omezeny mají být firmy, které se účastní veřejných zakázek a jejich vlastnická struktura je nejasná. Otázek je ale mnohem více.Co je to anonymní akcieAkcie je cenný papír, který znamená určitý podíl na majetku společnosti. Anonymita znamená, že majitelem cenného papíru je ten, kdo akcii drží v rukou. Jedná se tedy o listinné akcie, které nemají uvedeno jméno majitele. Jsou to akcie na vlastníka – majitele. V obchodním právu však existují i jiné formy anonymity.Tichý společníkNa podnikání firmy se podílí tichý společník většinou vkladem a získává podíl na zisku společnosti. Firma nemusí jeho jméno uvádět, takže i zde existuje možnost zatajit vlastníka určitého majetku. Tichý společník přitom neodpovídá za hospodaření společnosti, pokud není jeho jméno uvedeno v souvislosti s firmou. Má také postavení věřitele ve vztahu ke společnosti, kde se podílí na podnikání.Daňové rájeVětšina společností, která má anonymní akcie nemá známou vlastnickou strukturu,  ale tu lze zatajit také jiným způsobem. Vlastník akcií může být jak fyzická, tak právnická osoba. Pokud bude chtít společnost nadále tajit skutečné vlastníky a neumožnit dohledat fyzické osoby, nabízí se jí například holdingová struktura přes Kypr, Nizozemsko, Irsko nebo jiný stát. Stačí si zakoupit společnost v hodnotě od 500 dolarů, která má vlastnickou strukturu zřejmou, ale fiktivní. Podstatou byznysu s off-shore společnostmi je totiž právní služba, kdy společnost na sebe vede právník nebo nějaká fyzická osoba. Ve skutečnosti je ale vlastníkem fyzická osoba, kterou nikdo nezná.Neanonymní zahraniční společnostiJakmile budou anonymní akcie zrušeny, tak se odtajní jen ti vlastníci, kteří budou chtít. Vždyť společnost svoji řídící a statutární strukturu zveřejňuje a není problém najít osoby, které za příslušný obnos poskytnou svoje jméno. Buď tedy bude vlastníkem akcií nějaká fyzická nebo právnická osoba, která stejně nebude skutečným vlastníkem nebo si právě osoby v pozadí najdou zahraniční společnost, kde je také někdo fiktivním vlastníkem. Takto ostatně funguje řada společností a kupříkladu Seznam je řízen takovou společností z Kypru nebo KPCG má naprosto nepřehlednou strukturu se zahraničními společnostmi.Zrušení anonymních akcií je určitě správným krokem. Ale k odtajnění vlastníků, kteří nebudou chtít zveřejnit svůj podíl, to nepovede. V mnoha zemích nejsou přímo povoleny anonymní akcie. Ale existuje celá struktura právních firem, které služby vlastnění akcií poskytují. Mají povinnost mlčenlivosti a odpovídají celým majetkem za úkony, které činí. Na zrušení anonymních akcií se tak těší zakladatelé ready made společností nebo právní firmy, které budou za peníze vlastnické krytí poskytovat. Již dnes taková praxe existuje. Můžete si pořídit firmu s kompletním servisem jednatelů, představenstev, dozorčích rad a právníků, kteří vše vykonávají za vás. A tak je tomu na celém světě. V České republice bylo jen vlastnictví zcela nepovinné.

    10. červen 2020 - Napsal: Redakce

  • Daňové paušály a paušální výdaj na auto - ByznysPlac.cz

    Daňové paušály jsou oblíbenou hračkou skutečně zaměstnaných a využitých podnikatelů. A také sympatickým projevem menší byrokracie. Co víc si může přát člověk, který pronajímá několik bytů a honí neplatící nájemce, řemeslník, který kvůli zákonnému protahování komínů trpí závratí (nikoliv z výšek, ale z objednávek) nebo zemědělec, který se nerad zabývá papírováním a raději tráví čas na čerstvém venkovském vzduchu ve společnosti užitečných zvířat?Uplatnění paušálůMinisterstvo financí se sice snaží paušály zohlednit ve svých nepříliš přesných odhadech výběrů daní. Ale rozum říká, že daňový poplatník, který se rozhodne pro paušál, je natolik pohodlný, že nad nějakým ukrýváním příjmů mávne rukou. Výhodou daňových paušálů je fakt, že stát vždy nějakou daň dostane a daňový poplatník se nemusí trápit s daňovou evidencí nebo účetnictvím, čímž ušetří.Výše paušálůPro rok 2012 zůstaly výdajové paušály stejné jako v roce 2011. To je také v neustálých daňových změnách potěšující zjištění.Příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství – 80%Příjmy ze živností řemeslných – 80%Příjmy ze živností (kromě řemeslných) – 60%Příjmy z podnikání podle zvláštních předpisů – 40%Příjmy z užití duševního vlastnictví a autorských práv – 40%Příjmy z výkonu nezávislého povolání – 40%Příjmy znalce, tlumočníka, zprostředkovatele smluv a rozhodce – 40%Příjmy insolvenčního správce – 40%Příjmy z pronájmu – 30%Poměrně zajímavých je 80% u zemědělských profesí a řemeslných živností. Také ostatní živnosti mohou použít 60 % odpočtu paušálních výdajů. Výše 40 % se nejeví jako příliš výhodná. Skutečné náklady se ale u tvůrčích činností a například tlumočnických služeb nepohybují příliš vysoko, a proto budou akceptovatelné. Jinou otázkou je pouhých 30 % u pronájmů. Tady lze do nákladů na udržení a zajištění příjmu započítat opravy nemovitostí, údržbu, daň z nemovitosti, takže zřejmě bude výhodnější vést daňovou evidenci a vykázat skutečné náklady nebo si raději za rozdíl nemovitosti vylepšovat a adaptovat. Sazba daně z příjmu totiž zůstala na 15 %.Auto jako nákladová položkaAuto je u mnohých profesí nezbytná podmínka podnikání. Proto potřebují využít možností odpočtu jízd nebo nákladů z daňového základu. Auto je dost specifická položka a na výběr jsou v podstatě 3 možnosti.1) Podnikatel bude auto používat jako služební. Musí si tedy vést knihu jízd a zaznamenávat najeté kilometry. Za ujetý kilometr si k benzínu připočte 3,70 za 1 km jízdy. Výpočet cen benzínu se řídí také dvěma možnostmi. První jsou skutečné náklady podle účtenek nebo se použije cena k 1.1. každého roku.2) Podnikatel si auto dá do majetku a bude jej patřičně daňově odepisovat. To se týká také auta pořízeného na leasing a splátek. Do nákladů si potom dává účtenky za benzín, opravy, silniční daň a další nezbytné náklady včetně splátek leasingu. Samozřejmě musí být vedena kniha jízd, kterou Finanční úřad kontroluje.3) Podnikatel použije paušální výdaj na svoje nebo pronajaté auto, ale maximálně na 3 vozidla celkem. Paušál je možné využít také u aut, která jsou v obchodním majteku. Pokud auto použije podnikatel také pro soukromé účely, je měsíční paušál 4.000 Kč a pokud výhradně pro podnikatelské, je možné si měsíčně odečítat 5.000 Kč.Výhoda nebo nevýhoda?Daňové paušály nepochybně snižují administrativu a jsou zajímavým řešením pro stát i podnikatele. Mohou při správném výběru ušetřit mnoho zbytečně vynaložených prostředků, protože není třeba vést daňovou evidenci, ale pouze výkaz příjmů. Některé daňové paušály je možné si na konci roku vybrat a propočítat jejich výhodnost. Jiné výdaje jako auto je potřeba si vybrat na celý rok jednou a není možnost změny. Kdo auto využívá minimálně asi zvolí paušál 4.000 Kč nebo 5.000 Kč a kdo často jezdí, rozhodne se využít skutečných nákladů. U ostatních daňových paušálů je tomu podobně. 

    19. červen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Aktuálně
  • Společnost Google vykázala rekordní zisk

    Pro Evropu a svět je výše zisku společnosti Google hořkým zjištěním. V USA vykazuje Google zisky a pečlivě se vyhýbá daňovým únikům. Ostatní svět se dozvídá, že zisky v jednotlivých zemích jsou minimální. V České republice platí Google na daních několik milionů, když většina plateb od českých uživatelů míří přímo na zahraniční účty.Poprvé přes 50 miliardV roce 2012 byl obrat Google 50 miliard amerických dolarů a přesáhl stejný ukazatel roku 2011 o 32 %. Čistý zisk za celý rok dosáhl 10,74 miliardy dolarů a byl tak o miliardu vyšší než předchozí rok. V přepočtu na akcii se zisk roku 2011, který činil 30,2 dolaru, zvýšil na 32,3 dolaru. Akcionáři vydělali nejen na přepočtu zisku, ale také na růstu akcií Google. Z původních 702 dolarů po zveřejnění zprávy o hospodaření vyrostly akci na 737 dolarů.Zisk v USAČistý zisk za poslední čtvrtletí roku 2012 byl 2,89 miliardy dolarů. Společnost Google v Evropě používá systém převodu prostředků mezi společnosti založenými v jednotlivých zemích a od daní osvobozenou irskou off-shore společností. Postup je takový, že zákazník, který si objedná reklamu u Google, může platit pouze dvojím způsobem. Buď zaplatí kartou (nikoliv přes Paypal) přímo na účet této irské společnosti nebo pošle peníze bankovním převodem do Irska. Existuje také možnost platit do Singapuru podobným způsobem společnosti, která neplatí daně. Naopak v USA platí, že společnosti musejí danit i zahraniční příjmy, a tak Google v USA poctivě daní.V České republice je největším vyhledávačem na trhu Seznam.cz. Ten dosahuje obratu cca 3 miliard a platí zisk několik set milionů korun. Přestože je ovládán z Kypru, daně platiti musí, protože plátci reklamy převádějí peníze na účty v českých bankách a jsou doložitelné. Google nejen v ČR, ale ve všech zemích EU dokáže obejít daňové úřady a odvádí směšně malé daně.

    17. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Finanční superspráva

    Po zavedení jednotného inkasního místa plánuje Ministerstvo financí převedení dalších plateb pod Finanční správu. Samozřejmě odůvodňuje toto opatření pohodlností daňového poplatníka. Je však jasné, že vznikne kontrolní orgán, který bude mít mnoho dat o občanech.Platby za pojistnéDoposud si tyto daně inkasovaly samostatně různé instituce včetně ČSSZ. Nyní bude kromě daně z příjmů ještě Finanční správa kontrolovat a vybírat pojistné na důchod, zdravotní pojištění a dokonce i daň, která se platí za zaměstnance. Systém tak obestře pavučinou veškeré odvody státu a uzavře kontrolu nad občanem. Pokud nějakou daň občan nezaplatí, hned bude možné jeho prohřešek dohledat.Daňový řádTaké další opatření znamená výhodu i nevýhodu. Daňový řád je procesní prostředek, který stanovuje způsob placení daní, lhůty a sankce. Je dost přísný a nekompromisní. Zavedení tohoto předpisu znamená sice sjednocení lhůt – konečně zmizí občas 8 dní, občas 15 na podání a odvedení daní. Pro občana je ale dost komplikovaný a hlavně dává Finanční správě velké pravomoce.Výběr daníPod výhodou pro občana se tak skrývá kolos, který bude státu podávat ucelené a citlivé informace. Bude mnohem těžší se vyhnout placení nějaké daně a daňový prohřešek bude hned patrný. Zmizí tak stav, kdy některý podnikatel nebo podnik odváděl třeba jen některou daň a navenek vypadal jako platící subjekt. Zda se vybere víc daní je ale otázkou. Mnohé daňové subjekty již dávno pracují v režimu hotovostí, což se týká hlavně práce (načerno), která je tak hluboce zatížena daní, že se nevyplácí pracovní poměr. Bič na občana v podobě příjemné služby tak brzy dopadne opět na záda pracujícího a podnikatele.

    17. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Kdo odpustí víc daní?

    Velkorysost v odpuštění daní se týká nejen daně z příjmu, která stejně nečiní velkou položku ve státním rozpočtu, ale dokonce budou některé desinfekční a drogistické prostředky osvobozeny od DPH. Mocná ruka trhu v podobě chvějící se ruky ministra financí dokonce netrvá na dani z nemovitostí, dani z převodu nemovitosti a osvobozuje od darovací daně. Je proto potřeba přispěchat a pořídit si povodňovou nemovitost.Výhody povodňových nemovitostíDá se očekávat, že povodně znovu a ještě hůře zasáhnou nemovitosti v povodňovém pásmu. Příští léta prostě zase budeme sledovat tok nepřekonatelné vody přes ulice měst. Zdálo by se, že kupovat nebo stavět v těchto pásmech je nerozumné. Ovšem každá další vláda se bude muset vyrovnat s velkorysostí té současné. Zase se budou odpouštět dluhy, promíjet penále, neplatit daně. Každý podnikatel a vlastník nemovitosti by tak měl zauvažovat o investici do nějaké vysoce pravděpodobně v budoucnosti zaplavené provozovny. Kromě spláchnutí důkazů v podobě účetních výkazů, jak to nedávno předvedla církev, teď levně koupí a za pár let získá zase obrovské daňové výhody. No nekupte si zaplavený dům!    

    22. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Co je to FATCA?

    Dne 30.6. se potichu stala účinnou smlouva Foreign Account Tax Compliance Act, kterou uzavřely USA s ČR. Tato smlouva zavazuje finanční instituce k oznamování účtů občanů USA v České republice. Povinnost tak mají všechny banky, fondy a mnoho dalších institucí.Udávat občanyObsah povinnosti tak spočívá v uzavření dohody s IRS – daňovými úřady v USA, kde bude nutné nahlásit nejen všechny účty občanů, ale také všech právnických nebo s USA spojených osob. Informace budou odeslány do USA a budou se muset pravidelně obnovovat. USA pečlivě vyžaduje placení daní od svých občanů a nezáleží na tom, kde vydělávají.SankceJako obvykle obsahuje FATCA trest za neoznámení takových údajů. Pokud nějaká instituce poruší tuto smlouvu, bude jí účtována 30% daň pro zahraniční operace. To je velice tvrdé opatření, které prakticky znemožní zahraniční platební styk. Pokud nějaká finanční instituce neprovádí zahraniční operace musí požádat o zváštní status, který ovšem znamená povinnost nevést účty zahraničních občanů.VýjimkyO povolení nepodávat hlášení budou muset finanční instituce požádat. Možnost výjimky se týká třeba svěřeneckých fondů, které obhospodařují majetek konkrétní české osoby a jen by zbytečně podávaly přiznání. Stejně tak mohou být ve výjimce ze smlouvy FATCA uvedeny depozitní instituce, které jen ukládají vklady, investiční instituce jako penzijní fondy, které vedou jen agendu českých občanů nebo některé vnitrostátní nebo zprostředkovatelské pojišťovny. Kdo však neobdrží výjimku, bude povinen informace podávat.Daně nade všeUSA si tak uzurpují značnou moc nad svými občany. Neumožňují jakýkoliv příjem, na který by neměly daňové právo. Tento postup je sice z hlediska výběru daní efektivní a nekompromisní. Zasahuje ale do různých svobod. Proč by USA měly znát účty a aktivity svých občanů, kteří v podstatě v USA nežijí? Jenomže kontrola občana a jeho šikanování je pro každý stát důležitou součástí moci. Politika potřebuje občany ovládat a daně vypadají jako ta správná cesta. Ve skutečnosti jsou jen záminkou pro sledování a ovlivňování voličské základny.

    22. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Jednotná evropská daň - ByznysPlac.cz

    Když se sejdou odboráři, tak vždy jednají o penězích těch ostatních. Určité nároky zaměstnanců jsou samozřejmě nezbytné. Proč si ale odboráři myslí, že podstatou jejich činnosti jsou daně z podnikání jejich zaměstnavatelů? A nejen myslí, ale snaží se dokonce i změny prosadit.Odbory ztratily svoji tvářDíky příliš velkým ambicím se staly odbory v Evropě politickou silou. Jenomže to právě znamenalo jejich postupné slábnutí a nakonec okrajový a nejasný společenský status. Když hýbaly ekonomikou různých zemí, najednou zmizela jejich ochranářská role a překročily rubikon. Chtěly vládnout místo politiků a ekonomů. Problém odborů bude a je v tom, že se profilují jako zastánci určité profesní skupiny. Aby mohly dávat, musejí zase jiné profesní skupině brát. Tento rozpor pak nakonec vede vždy k nejednotě a rozpadu politických ambicí odborářských hnutí. Nejde totiž nikdy dosáhnout profesní společenské objektivity.Jenom kritizovatProtože se odbory cítí odstrčeny od rozhodování, hrají takovou obehranou píseň, která znamená několik nerealizovatelných ekonomických změn a kritika jakékoliv vlády. Tento přístup nevychází z potřeb odborářů, ale využívá vnější situace a je zcela zcestný. Odbory jsou jakousi silou pracujících, ale v podstatě nevědí, co by měly hájit. Dávno totiž zmizely požadavky na ochranu žen, práci nezletilých, přestávky na oběd, pojištění zaměstnanců a další různé požadavky. Ty všechny totiž byly odborům splněny. Není o co žádat kromě ještě větších výhod zaměstnanců, které ale sami zaměstnanci nechtějí. Pracovat 4 hodiny denně za menší plat a mít 2 měsíce dovolené, je spíše k uzoufání.Co s nimiOdbory by v podstatě měly zůstat jako pojistka stávajících výhod. Nic víc se od nich nečeká. Jenomže s touto rolí se evidentně nechtějí smířit. Znamená totiž málo politické moci, nemožnost ovlivňování toku peněz a bezmoc. Ano, odborům jde o moc, kterou jim mají svěřit pracující. Nyní tedy vyrukovali s 25% daní z příjmu. Je pravdou, že zaměstnanci jsou daňově biti a že mají neuvěřitelně nevýhodnou pozici proti živnostníkům z hlediska odvodů vlastních i odvodů zaměstnavatele. To ovšem není otázka odborů. Koho si občané zvolili, ten určuje politiku a ekonomiku. Bohužel se ze zaměstnanců vybírají nekonečně vysoké daně. Jenomže odbory neuvažují, jak tyto daně snížit. Uvažují, jak jiným daně zvýšit.

    17. červen 2020 - Napsal: Redakce