1. díl – Základní informace
Zpětné odkazy (odkazy mířící na váš web z jiných stránek) a jejich tvorba (linkbuilding) je nezbytná součást každé webové stránky a jedna z důležitých technik SEO (optimalizace pro vyhledávače). Zpětné odkazy jsou totiž nezbytné pro dosažení dobrých pozic ve vyhledávačích. Pokud na web nepovedou žádné odkazy, nebo odkazy z nekvalitních stránek, může se stát, že web budou vyhledávače úplně ignorovat.Ovšem není odkaz, jako odkaz, v následujících několika dílech tohoto seriálu si řekneme, jak na zpětné odkazy, co může pomoci a co naopak může vašemu webu uškodit. Je mnoho technik a názorů na zpětné odkazy, jelikož nikdo nedokáže s přesností říci, který způsob je nejlepší, nejefektivnější a nejvýhodnější. Navíc záleží na opravdu velkém množství faktorů, které si také popíšeme a vysvětlíme.Základní postupy a pravidla, které je potřeba dodržovatNebudu nyní popisovat efektivitu odkazů z pohledu uživatele, nýbrž z pohledu vyhledávačů.Skalní zastánci názoru, že se koupený odkaz nepřinese uživateli vůbec nic budou jistě oponovat, že by se měly odkazy tvořit přirozeně, jinak to nemá pro uživatele žádný smysl. Toto tvrzení je ovšem matoucí a zavádějící, protože i koupený odkaz na dobrém webu a pozici návštěvníky přiláká. Osobně nevidím rozdíl (s ohledem na předešlý názor) mezi koupeným odkazem přímo od majitele stránek a PPC reklamou, např. od Google, nebo Seznamu.PPC reklamy kupodivu těmto „odpůrcům“ nevadí, což moc nechápu. Pokud tvrdím, že jakýkoliv koupený odkaz (často i s doplňujícím textem) není pro uživatele přínos, proč by měla mít přínos PPC reklama? Vždyť je to v podstatě to samé, což jim ale nikdy nidko nevysvětlí a budou tvrdit pořád to samé. Nicméně se zde budeme bavit o tom, jak zpětný odkaz získáme sami a vliv odkazů na vyhledávače.Samozřejmě nejefektivnější jsou tzv. přirozené odkazy. Tedy odkazy, které na váš web vytvořili sami uživatelé například na svých blozích, v různých fórech atd. Ovšem není zrovna jednoduché, takové odkazy získat, proto se velmi často tyto odkazy vytvářejí způsobem, aby se jako přirozené tvářily. Vždy při linkbuildingu přemýšlejte a vybírejte, kam odkaz umístit. Dávejte své odkazy do tématicky podobných webů ideálně jako články.Přirozený odkazOdkaz například v článku, který koresponduje s tématem webu, na kterém je umístěn a odkazuje na web stejného, nebo podobného zaměření. Tyto odkazy mají největší váhu z pohledu vyhledávačů. Pokud ovšem budete mít článek s tématem „Výroba uzenin“ na webu, který je zaměřen na injekční stříkačky, tak z něho velký (spíše žádný) užitek nebude mít web ani vy. Opravdu je důležitá tématičnost a také „kvalita“ webu, což zjednodušeně zamená, že stránka která na váš web odkazuje, má kvalitní odkazový profil a aktualizovaný obsah.Nepřirozený odkazOdkaz umístěný například někde v patičce – toto opravdu tvůrci vyhledávačů nemají v oblibě a tomu i přizpůsobují vyhledávače. Tyto odkazy jsou sice obvykle levné, ale přínos pro web je velice nejistý.Co je u odkazů nejdůležitější?Jednoznačně přirozenost, tématičnost a kvalita webu, který na váš web bude okazovat. Nesnažte se za každou cenu dávat odkazy bezhlavě do tisíců katalogů a podobně, existují daleko efektivnější způsoby a hlavně bezpečné. Důležité jsou také odkazy, které vedou z vašeho webu ven, což není až tak známý fakt, ale je to opravdu důležité. Pokud budete odkazovat v rozumné míře na kvalitní, tématické a relevantní weby, tak to může webu pomoci v posunu ve výsledcích vyhledávání a pro vyhledávače se stává web „lepší“. Poměrně snadno se nechá odkazovat například na wikipedii, kde naleznete většinu tématických věcí, nebo na jiné autoritativní weby (seznam, youtube atd…)Je dobré mít odkazy ze všech podstránek webu?Tzv. side-wide odkazy jsou takové, které jsou v nějakém bloku, který je na všech stránkách stejný, což nejčastějí bývá patička, sidebar atd., nejsou zas takovým přínosem, jak si spousta lidí myslí. Vyhledávače často tyto bloky označují jako méně podstatné, tudíž pro ně nemají skoro žádnou váhu. Takže ikdyž budete mít odkaz na webu, který má 5 tisíc podstránek, nemusí to znamenat, že máte 5 tisíc odkazů.Kolik odkazů mám umístit do článku?Všeobecně rozšířený počet jsou 3 odkazy na článek. Nedá se s jistotou říci, zda je to správně, nebo ne, ale 3 odkazy nikomu nevadí. Jedno důležité pravidlo dodržujte. Do článku nedávejte stejné odkazy, tedy odkazy na stejnou stránku (obvykle index webu), ale rozdělte je i na podstránky. Například první odkaz bude na homepage webu, druhý na nejčtenější články a třetí na seznam kategorií. Držte se pravidla, že z jedné stránky by měl být jeden odkaz na jinou stránku.Stačí jen odkaz, nebo je lepší odkaz s textem?Jistě je lepší, pokud máte tzv. anchor text, což je text, který je prokliknutelný a někam odkazuje, než jen název stránek. Takže místo odkazu ve tvaru: www.vasestranka.cz bude odkaz „Nejlepší stránka, kterou si můžete představit“ a celý tento text bude jako odkaz. Tvaru odkazů se budu věnovat podrobněji ve třetím díle.Co znamená odkazový profil?Odkazový profil obecně znamená soubor všech odkazů, které vedou na váš web. Kvalitní odkazový profil je ten, kam vedou odkazy z různých stránek a to především typově, což znamená kupříkladu blogy, fóra, zpravodajské weby, odkazy z komentářů atd. a neodkazují ze stejného anchor textu (je chyba dělat anchor texty pouze podle klíčových slov), odkazy jsou na tématických webech a ve stejném jazyce, odkazy přibývají postupně časem a další a další. Odkazovému profilu se budeme věnovat hlouběji v některém z následujících dílů, kde ho podrobněji rozeberu.