Startupy, které nás inspirují - ByznysPlac.cz
Slovo „startup“ zná asi každý, kdo se v současné době třeba jen malinko zajímá o podnikání především na internetové scéně. Které jsou ty dobře našlápnuté a úspěšné? To vám prozradí dnešní článek.Jak odstartovaly startupyVelký boom startupů je přisuzován zvláště takzvané internetové horečce, která vypukla v letech 1996 až 2001. Rozhodně však můžeme pozorovat, že se nyní objevila kvanta dalších projektů na českém internetu, které stojí za zmínku. V žádném případě je nelze vyjmenovat všechny – téměř každý den totiž vznikne nový nápad, který může a nemusí v dnešním světě najít úspěch a uplatnění.Pokud se budeme o současné startupy zajímat více, je poměrně výhodné zavítat například do databáze startupů portálu Lupa.cz, provozující mimo jiné i pěkný a hlavně aktualizovaný katalog těchto začínajících projektů. A které z nich nejvíce zaujaly mě?Leyter.comJako první mi do oka padl projekt Leyter.com, a to především proto, že ho na Lupě mají v kategorii nejžhavějších startupů. Samozřejmě by se dalo polemizovat i o tom, zdali jde o holý fakt či výhodnou reklamu. Tak či jinak, dovolme si o projektu napsat pár slov. Dle provozovatelů jde o seznamovací a sociální síť, která ovšem funguje trochu jinak, než ty klasické.Namísto toho, abyste zde hledali své staré známé, nabízí se vám možnost najít přátele nové. Jednoduše můžete například na mapě nastavit svoji pozici, najít lidi z okolí a zajít s nimi na skleničku, squash či do kina. Sama si něco takového příliš neumím představit, ale na druhou stranu…proč by ne? Leyter preferuje na rozdíl od jiných sociálních sítí především takové lidi, kteří se chtějí skutečně setkat a nezůstávat tak v kontaktu pouze elektronicky. Může se tak tedy zdát, že jde i o jakousi reakci na výtky, které mají mnozí uživatelé například k Facebooku.Krejčomat.czDalším zajímavým a velice inspirujícím projektem z tohoto katalogu může být například Krejčomat.cz. Jak již název napovídá, jedná se o web, pomocí kterého si můžete nechat ušít oděv na míru. A nejen to – vyberete si i barvu, střih, styl kapes a spoustu dalších věcí. Sám majitel této služby, Ondřej Musil, měl dobrý důvod k jejímu založení, dovolme si jej tedy citovat:„Rád bych touto cestou informoval čtenáře o spuštění nového projektu, který dosud nemá v České republice srovnání. Nápad pokusit se stvořit podobnou službu mám v hlavě delší dobu. Motivovaly mě především moje vlastní zkušenosti s nákupem kalhot a oblečení obecně. Jsem vysoký přes 190 cm a kdykoliv jsem sháněl kalhoty, řešil jsem buď jednu, nebo obě tyto situace: buď jsem nesehnal vůbec velikost, nebo měly podivný střih.“Na webové stránce Krejčomat.cz prozatím naleznete pouze nabídku dámských a pánských kalhot, pokud si vše však pořádně prohlédnete, zjistíte, že si můžete opravdu dost vybírat a splnit si v této oblasti jakékoli přání. Nejde o nápad zcela originální, mnoho takovýchto shopů je totiž provozováno na zahraničních webech.Zádrhelem pro některé potenciální zákazníky však může být cena, která je u každého kousku 1999 Kč. Na druhou stranu zboží vypadá kvalitně a poštovné je zcela zdarma. Projektu bych jednoznačně dala velké plus a doufám, že se také patřičně rozšíří o další sortiment.Voocall.czDo třetice již vybírám opravdu zcela náhodně a zrak mi padá na Voocall.cz, projekt nabízející levné volání. Zní to pěkně a asi všichni víme, na co zakladatel tohoto startupu reaguje. Pojďme se na to tedy podívat:Přehledný, ovšem trochu nedotažený design webu. Hned na první stránce nás vítá ceník tohoto virtuálního operátora. Rozhodně bych to však společnosti nevytýkala, protože jde v tomto případě o věc, která nás zajímá nejvíce. Přejít k Voocall můžete od svého starého operátora, založit je možné i číslo zcela nové. Největším balíčkem služeb je tarif Maximum Plus, který nabízí 1000 MB internetu zdarma, 100 volných minut do všech sítí v ČR, další volání a SMS ve vlastní síti za 0.59Kč/jednotka. Celková cena za tyto služby je 499 Kč měsíčně, což je vcelku pěkné. Ale co pokrytí? Bude nám služba všude dobře fungovat? Kupodivu ano, pokrytí je totiž shodné s operátorem T-Mobile.Služba se jeví rozhodně jako zajímavá, z podnikatelského hlediska je však třeba brát v úvahu opravdu velkou konkurenci operátorů, kteří se přetahují o zákazníky, jak jen to jde.Úspěšné startupy minulých letAby nebyla řeč jen o začínajících projektech, zmíníme i takové, které již mají o popularitu postaráno. Za takový považuji například portál DámeJídlo.cz, tedy nejvíce rozšířený rozvoz jídel po České republice. I když jejich pokrytí rozvozu ani zdaleka nesahá do všech našich měst, pořád je výrazně lepší, než u konkurence. To jsou například Foodpanda.cz, RozvozJídla.cz či JídloTeď.cz. A v čem tkví úspěch právě služby Dámejídlo.cz, když máme takový výběr mnohých dalších? Je to především rychlost, velké množství smluvených restaurací a očividně výborný business plán. Zakladatelem je Tomáš Čupr, který mimo jiné stojí i za úspěšným projektem Slevomat.cz. Já osobně mám se službou Dámejídlo.cz výborné zkušenosti. Chválím přehledný web, obrovský výběr pokrmů a rychlé dodání (které však již závisí na konkrétní restauraci).Abychom zmínili i start-up jiného zakladatele a z jiné oblasti, nabízí se nám například portál NejPomocníci.cz, který funguje jako pracovní tržiště sdružující nabídku a poptávku. Projekt je poměrně úspěšný, zájem o práci veliký a nabízené služby propracované. Pokud se například vžijete do role člověka, který potřebuje zařídit pár pochůzek navíc (možná se ani vžívat nemusíte), můžete si představit následující situaci, za které byste portál využili:Pracuji, nestíhám, potřebuji vyzvednout poštu, zajistit roznos letáků a k tomu třeba i doručit oběd do kanceláře. Co udělám? Zadám tento úkol do tržiště na webu NejPomocníci.cz, chvilku počkám a během několika minut mě kontaktuje člověk, kterému mohu tyto úkoly svěřit za rozumnou cenu. Platím přes zabezpečený systém online a mám zaručenou kvalitu od prověřeného pracovníka, u jehož profilu si mohu přečíst i komentáře od ostatních zaměstnavatelů. Neobvyklá a zajímavá služba, která je dostupná v Praze a Brně. Již má své zákazníky, ale zároveň je třeba udělat ještě velký kus práce. Uvidíme, jak se bude vyvíjet dál.Já chci vlastní start-up!Máte nápad? Výborně, nepouštějte se však do realizace s horkou hlavou. Vše si rozmyslete, projděte služby případné konkurence a zjistěte, zda můžete svým potenciálním zákazníkům vůbec nabídnout něco nového a zároveň potřebného. Není totiž většího zklamání, než projekt, kterému věnujete několik měsíců svého života a usilovné práce bez jakéhokoli úspěchu. Podnikání je sice rizikem snad v každém případě, nápady je však třeba nechat trochu uležet.A co si o tom vlastně myslíte vy sami? Je nějaká nová služba, která vás v poslední době zaujala nebo překvapila? Neváhejte a pište, váš názor nás zajímá!