Výsledky vyhledávání v sekci: Seriály
  • Chcete být identifikovanou osobou? - ByznysPlac.cz

    Identifikací prochází za život člověk mnohokrát. A dokonce nemusí ani páchat kriminální delikty. Stačí zastavení policejní kontrolou na silnici, ověřování u notáře nebo návštěva nějakého státního úřadu. Tady všude se musí člověk identifikovat a není odvolání. Nyní si správci daní vymysleli místo plátce daně identifikovanou osobu.Původní  plátce DPHInternet přináší řadu radostí a také povinností. Pro ty, kdo využívali inzerce placené reklamy například od Google se stala velice nepříjemnou skutečnost, že se museli stát plátci DPH. Stačilo obdržet platbu za poskytování plochy pro reklamu z jiného státu EU a hned bylo potřeba se registrovat, vést účetní agendu alespoň čtvrtletně a nezáleželo ani na obratu. Tento nesmysl zavedla ČR jako jediná v EU. A protože Google, aby neplatil daně, sídlí v irském daňovém ráji, často se pro několik tisíc korun stal zájemce o služby plátcem DPH.Nový pojemNyní se tedy stačí identifikovat. Ti, kdo se stali plátci DPH se mohou odhlásit a vytvořenou administrativu mohou zahodit do koše. Stanou se identifikovanou osobou. V souladu se Zákonem o DPH se jedná o osobu povinnou k dani (neplátce) nebo právnickou osobu nepovinnou k dani, pokud v tuzemsku pořizuje zboží z jiného členského státu, které je předmětem daně. Přitom nesmí dojít k překročení limitu 326.000 Kč, jinak se tato osoba stane běžným plátcem DPH.Plnohodnotný plátce DPHIdentifikovaná osoba se stane takovým podpojmem plátce DPH. Zákonodárci museli vypustit z terminologie pojem „osoba identifikovaná k dani“, což se zase váže k označení plnohodnotného plátce DPH. A identifikovaná osoba je pouze polotovarem.  Nebude mít povinnost se registrovat pokud přijme jakékoliv plnění z členského státu EU a zároveň nebude plátcem DPH v tuzemsku. Samozřejmě bude moci fakturovat a přijímat platby bez DPH, ale nebude si moci DPH odečítat.Týká se…Mnoho uživatelů internetu mělo problémy s placením a účtováním pro několik tisíc korun příjmu ze států v EU. Nyní se budou moci odregistrovat. Opatření s identifikovanou osobou se týká také běžných plátců, pokud chtějí změnit svůj statut z důvodu nižšího obratu. Mohou tedy přejít na pojem identifikovaná osoba. Identifikovanou osobou se nemůže stát nikdo, kdo překročil za posledních 12 měsíců obrat 1 milion korun nebo zmíněných 326.000 Kč ze zahraničí. Naopak bude identifikace umožněna osobám, které přijaly službu, zboží s montáží nebo právě obchodovali přes internet s osobou usazenou v EU a nikoliv v tuzemsku. Zároveň se také identifikace týká osob, které poskytly službu někomu v EU a DPH se tak platí jinde, než v ČR a je-li plnění v jiném členském státě osvobozeno od daně.PovinnostiCo tedy bude provádět identifikovaná osoba? Bude podávat daňové přiznání a souhrnné hlášení v souladu s § 102 zákona o DPH. Bude tedy jen odvádět daň a obdrží DIČ pouze pro účely souhrnných hlášení. Odpadne tak pouze nepříjemná povinnost odvádění DPH a vedení rozsáhlého účetnictví.Souhrnné hlášeníNejedná se nic jednoduchého. Plátce je povinen podat souhrnné hlášení, pokud uskutečnil dodání zboží do jiného členského státu osobě registrované k dani v jiném členském státě, přemístění obchodního majetku do jiného členského státu, dodání zboží kupujícímu při zjednodušeném postupu v třístranném obchodu, pokud je plátce prostředníkem v tomto obchodu nebo poskytnutí služby s místem plnění v jiném členském státě s výjimkou služeb osvobozených od daně osobě registrované k dani v jiném členském státě, pokud je povinen přiznat a zaplatit daň příjemce služby.Elektronické podání a lhůtySouhrnné hlášení se podává pouze elektronicky na adresu podatelny správce daně. Souhrnné hlášení se podává za každý kalendářní měsíc do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce. Pokud ovšem jste identifikovanou osobou a uskutečňujte pouze plnění přeshraniční, podáváte souhrnné hlášení současně s daňovým přiznáním ve lhůtě pro podání daňového přiznání. Identifikovaná osoba tedy musí přiznávat přijaté plnění v daňovém přiznání až po skončení daňového období a nikoliv měsíčně. Identifikovaná osoba je tak pojem zvláštní, ale přináší alespoň zjednodušení pro ty, kteří přijímají platby od Google nebo ze zahraničí.

    10. červen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Návody
  • Zneužívání trestního práva v obchodních věcech - ByznysPlac.cz

    Včera proběhla konference o vymahatelnosti práva v České republice. Státní zástupkyně, která si v očích veřejnosti vysloužila uznání za svoji ráznost a nekompromisnost, vystoupila se zajímavým projevem. Informace tisku jsou velice úsečné a celý projev není k dispozici. Jak se vyjádření českého Cattaniho dotýká podnikatelů?Vymahatelnost právaSlovní spojení – vymožení a právo navozuje dojem dosažení určitého postupu nebo výsledku nepřirozenou a tedy násilnou cestou. Donucování k prosazení práva ale není tím hlavním principem, o který se tady jedná, a tak je toto spojení spíše nešťastným vyjádřením. Právo se musí především přirozeně aplikovat. Módnost tohoto termínu pak zastiňuje podstatu myšlenky, že právo musí být respektováno.Soudní nezávislostNaopak tento pojem je zcela pochopitelný a rozumí mu každý občan. V demokracii musí být soudce naprosto nezávislý v rámci právního řádu. Soudce je zodpovědný pouze svému svědomí při nejlepším a nejpreciznějším dodržováním zákonů. Bohužel se pozice nezávislého soudce pohybuje spíše v materiální rovině a veřejnost vnímá nezávislost jako finanční stabilitu a možnost rozhodnout jakkoliv, bez ohledu na stav a zájem společnosti. Typickým případem je nevole veřejnosti nad rozsudky mezi romskými obyvateli a ostatními občany, nad kauzami řidiče Smetany nebo útokem zápalnou láhví ve Vítkově.Soud nastupuje až po skončení vyšetřováníLenka Bradáčová prohlásila, že v obchodních a dalších civilních sporech legislativa právníkům umožňuje naprosto cíleně zneužívat trestního zákoníku. Doslova prohlásila, že pokud je systém založen na zločinu, ať se zruší policie a státní zastupitelství. A právě otázka nezávislosti je jednou z příčin zneužívání trestního zákoníku. Nejde ale o zneužívání zákoné normy, ale o využívání orgánů činných v trestním řízení. Chyba není v zákonech. Chyba je v postupech, které policie a státní zástupci volí a jak řeší trestnou činnost.Zneužití trestního právaVyšetřovatelé nikdy svoji nezávislost, jak ji vnímají soudci, nedosáhli. Úřad vyšetřovatele neexistuje a kariérní postup, zaměstnanecký poměr a podřízenost jsou stále v rukou Ministerstma vnitra. Policisté navíc jsou terénními pracovníky a s občany přijdou běžně do styku. Nejsou tedy odděleni soudcovským stolem a spisem, protože řízení vedou a připravují pro budoucí rozhodnutí. Proto mohou být často zneužiti nebo sami iniciují trestní řízení za jiným účelelm, než je stanoveno.Fiktivní trestní oznámeníStátní zástupkyně má nepochybně pravdu, že stačí podat trestní oznámení a mohou se dít zajímavé věci. Obchodníci mohou skutečně policii využít k získání informací nebo poškození firmy nebo jednotlivce. Proč platit soudní poplatky, když policie pracuje zadarmo a pokud se najde vhodný vyšetřovatel a případně i „morálně narušený“ policista, může úplatek zajistit správný směr činnosti tohoto orgánu státní moci. A opravdu stačí jedno trestní oznámení. Ale toto se děje a dělo v každé zemi a za všech režimů.Vina státního zastupitelstvíOtázka není v rušení policie a státních zastupitelství, ani v právnících, kteří šikovně zneužívají nebo spíš využívají trestního práva. Otázka je v činnosti státního zastupitelství. Státní zástupce dozoruje každý případ, může se zúčastnit jakýchkoliv úkonů trestního řízení a může řízení zastavit, přerušit nebo nařídit provedení jiných úkonů. A činí tak opravdu? Nesedí většina státních zástupců v kancelářích a k trestnímu spisu si „přičuchne“ až s podáním obžaloby soudu, kterou mu v návrhu stejně připraví vyšetřovatel?Zneužití trestního řízeníZa problémy zneužívání trestního řízení nejsou vinni advokáti, právníci a další zástupci oznamovatelů nebo stíhaných. Jsou jimi státní zástupci, kteří taková jednání dopuštějí. Jestliže se z hlediska trestního oznámení rozjede mašinérie šetření, tak v první fázi se pouze zjišťují okolnosti a důvodnost oznámení. Tady žádná výhoda nikomu neplyne. Ale v době, kdy policie založí spis a začne shromažďovat údaje, tady se k informacím dá skutečně dostat. Oznamovatel může mít (ale nemusí) přístup do vyšetřovacího spisu a dovídat se zajímavé skutečnosti. Policie si totiž vyžádá nebo zajistí například účetnictví, obchodní smlouvy, odposlechy, výpisy z bankovních účtů a zdokumentuje činnost podezřelého. Tady opravdu informace jsou. Kromě toho může policie naformulovat jakýkoliv návrh na obžalobu soudu a lenivý státní zástupce ji šmahem k soudu odešle. Vykonstruovaný trestný čin místo k obchodnímu soudu putuje k trestnímu a mohou se dít zajímavé věci.Cesta je cílPaní Bradáčová má nepochybně pravdu. Určitě zná tyto postupy a ví, jak naložit s fiktivními trestními oznámeními a jak nedopustit zneužití trestního řízení. Vědí to také ostatní státní zástupci? Kolik jich zastaví trestní stíhání v jeho průběhu? Vina není na advokátech, ti jen hledají možnosti, jak pracovat efektivně pro své klienty. Vina padá na státní zastupitelství, které kontroluje policii a tvoří mezičlánek k soudu. Bez státního zastupitelství by nebylo žaloby. A cesta má jen jeden cíl – důslednou činnost státních zastupitelů bez rušení policie a sebe sama.

    01. červen 2020 - Napsal: Redakce

  • Změna podmínek spotřebitelských úvěrů – pomoc žadatelům nebo jen administrativa? - ByznysPlac.cz

    Problém spotřebitelských úvěrů spočívá v jejich zneužívání věřiteli. Na vině ale nejsou jen možnosti, které úvěry poskytují, ale také exekuční zákon. Díky tvrdým sankcím, ke kterým mohou exekutoři sáhnout, se nebojí mnozí věřitelé půjčovat komukoliv. Ztratila se tak zcela odpovědnost věřitele za půjčené peníze.Změna zákonaNové změny zákona o spotřebitelských úvěrech mají zpřísnit poskytování a dát možnost odstoupení od smlouvy. Mají posílit ochranu spotřebitele na finančním trhu a zamezit praktikám, které zneužívají něčí tísně. Tíseň kvalifikuje také trestní zákoník, který lichvu označuje za zneužití tísně a zřejmý nepoměr k získané výhodě z úroku. Novela zákona má umožnit odstoupení od spotřebitelského úvěru do 14 dní a zakáže použití směnek nebo šeků.Zprostředkovatelské praktikyMnozí poskytovatelé spotřebitelských úvěrů byli jakoby jejich zprostředkovateli. Půjčku tedy sami neposkytovali, ale zájemci poskytli možnost ji získat. Za tyto služby inkasovali často vysoké odměny, které mnohdy převyšovaly poskytnuté úvěry. Často se stávalo, že jenom předložili možnost získat „nezískatelný“ spotřebitelský úvěr a s odměnou zmizeli. Nyní budou muset poskytnout „vyrozumění o výsledku svojí zprostředkovatelské činnosti“. Tato formulace bude zřejmě snadno zneužitelná. Jakýkoliv „výsledek“ může být prostě jednání a pro mnohé zprostředkovatele nebude znamenat problém. Správně měla být provize poskytnuta pouze v případě, že zájemce spotřebitelský úvěr získá nebo jej odmítne. Tím by se prostor pro neoprávněnou provizi značně zúžil. Nyní alespoň odměna zprostředkovatele musí být uvedena ve smlouvě o spotřebitelském úvěru.Změna posuzování úroku z úvěruPodle směrnice EU musí dojít také ke změně RPSN, tedy údaje, který sice složitě vypočítává náklady úvěru, ale obsahuje jejich veškerý výčet. Úvěry totiž nestojí jen úrok. Se spotřebitelským úvěrem mohou být spojeny další poplatky. Poskytovatelé úvěrů si často nechávají zaplatit za posouzení úvěru, za vedení úvěrového účtu a další poplatky, které úvěr zdražují. RPSN tedy procentuálně zohledňuje veškeré náklady a může se výrazně lišit od samotných procent, za kterých je spotřebitelský úvěr poskytován.Změna posuzování klientaSpotřebitelský úvěr bude možné poskytnout pouze za předpokladu, že bude zřejmá bonita klienta a že klient bude schopen úvěr splácet. Tady bude zajímavé sledovat, jak se některé úvěry vyrovnají se svými nabídkami. Na internetu se objevují reklamy na úvěry bez jakéhokoliv zajištění, bez nahlížení do registru o dlužnících, bez doložení příjmu nebo bez ručitele. Tyto praktiky by měly skončit. Přesto podle Občanského zákoníku existuje běžná půjčka mezi občany, která samozřejmě nevyžaduje žádné podobné podmínky. A jak se bude dokazovat, že klient je schopen splácet? To může být velice individuální.Zajištění úvěruSpotřebitelský úvěr nebude možné přezajistit. Stávalo se, že na poměrně malý dluh dokázali poskytovatelé získat vysoké zajištění v podobě nemovitostí, starožitností nebo předmětů vysokých hodnot a tyto realizovat. Malý úvěr tak znamenal mnohonásobné obohacení na úkor dlužníka. Toto se ostatně stále děje v exekučním řízení.Nejde o spotřebitelský úvěrSpotřebitelský úvěr se stal zvláštním úkazem na úvěrové scéně. Poskytují jej společnosti bez bankovní licence, které nepodléhají žádnému dohledu ČNB. Postupem času se ze spotřebitelského úvěru stal ráj lichvářů, které policie a státní zastupitelství neumějí nebo spíš nechtějí trestat. Na druhou stranu si za problémy s úvěry mohou také dlužníci. Pokud se vyloučí ti, kteří si půjčují s úmyslem nikdy peníze nevrátit, tak mnoho občanů velice naivně a neopatrně nakládá se svými závazky a majetkem. Půjčí si nebo nechají zprostředkovat úvěr za nejistých podmínek a od neznámých osob, kterým svěří svoje veškeré příjmy a majetkové hodnoty.Subjektivní podmínky úvěrováníNovela zákona také odřízne od spotřebitelských úvěrů osoby, které se dočasně ocitly v problémech. To ovšem není dobře. Ti budou muset opět za lichváři. Je možné, že při ztrátě zaměstnání nebude možné sehnat žádný úvěr kromě lichvy na 1.000 procent ročně nebo dokonce měsíčně. A sankce? Za porušení zákona bude možné udělit pokutu do výše 20 milionů korun. Některé změny zákona jsou velice nejasné. Posouzení schopnosti splácet je zčásti subjektivní volbou. Zákon se určitě bude opět obcházet a půjčovatelé nebo lidé v kritické finanční situaci si cestu najdou. Jedni k získání peněz za každou cenu a druzí ke značnému obohacení. O to přece u „spotřebitelských“ úvěrů jde.

    01. červen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Tipy,Triky
  • Druhý pilíř penzijní reformy – stát považuje občana za nesvéprávného -ByznysPlac.cz

    O druhém pilíři penzijní reformy se napsalo hodně a pozitivního jen velice málo. O příspěvcích, které budou proudit do penzijních fondů, rozhodují občané navždy a bez možnosti ukončení. Radovat se mohou pouze penzijní společnosti, ale nejistota příštích voleb jim tuto lukrativní státní zakázku znechutila.Financování důchodůZ odvodů na sociální pojištění se budou odvádět 3 % přímo penzijnímu fondu. Další 2 % si zaměstnanec odvede sám. K tomu obdrží státní příspěvek, který je procentuelně vysoký, ale reálně velmi nízký. Aby vůbec mohl občan dosáhnout na podporu státu, musí odvádět 300 Kč měsíčně a dosáhne tak na 90 Kč od státu. Doposud v letech 2000 – 2012 stát platil 120 Kč. Rozdíl je v příspěvku u vyšších částek. Od částky 500 Kč platil stát vždy 150 Kč, nyní při stejné částce zaplatí 130 Kč, ale při spoření 1.000 Kč to bude 230 Kč státního příspěvku.Kdo si může spořitSpoření se týká občanů do 35 let a starší se budou muset rozhodnout do 1.června 2013. Stejně tak se mohou ke spoření přihlásit lidé, kteří nejsou ekonomicky aktivní a neplatí sociální pojištění k 1.lednu 2013, a to do 6 měsíců, kdy znovu nastoupí do práce nebo začnou platit důchodové pojištění. Spoření na důchod má jeden velký problém. Nevypověditelnost smlouvy.Centrální registr smluvOd smlouvy lze odstoupit, ale pouze na samém začátku. Tedy do doby dokud nebude smlouva zaregistrována v Centrálním registru smluv. Prý se bude jednat o několik dní. Nevypověditelnost smlouvy ale může narazit. České právo nezná princip nevypověditelnosti a takové ujednání je považováno za nezákonné a jednoznačně výhodné pro jednu stranu. Mohlo by tak dojít k žalobám z hlediska nevýhodnosti a případně i tísně. Podmínka uzavření smlouvy do 1.června je totiž poměrně krátká. Je možné, že stát bude žalován a to právě pro tuto podivnou podmínku.Nejistota výplaty penězStát si slibuje, že odváděné peníze vydělají více. Proto zrušil garanci vkladů a umožnil penzijním fondům odvážněji investovat. Tento krok je dosti problematický a vzbuzuje oprávněnou obavu. Penze není otázkou několika výhodných procent navíc. Hlavní podstatou je stabilita třeba i při malém výnosu, ale jistota výplaty. Je jasné, že důchodce dostane státní důchod, ale ten bude mít čím dál menší reálnou hodnotu. Proto chce mít stát argument pro budoucí důchodce. Bude tvrdit, že umožnil šetření. Co vysvětlí těm důchodcům, kteří si mnoho let šetřili a potom zjistili, že jim inflace případně náklady a ztráty fondů znehodnotily jejich vklady?Konec výplaty peněz najednouObčan asi pro stát představuje hrozbu vlastního hospodaření. Se starým důchodovým spořením skončila možnost si po 15 letech vklad najednou vybrat. To nyní vůbec nebude možné. Důchodce dostane pravidelnou rentu po dobu 20 let nebo do konce života. Šetřit si může například 40 let bez možnosti výběru a vypovězení smlouvy bez ohledu na hospodaření penzijního fondu. Tady je nepochopitelné, že zákon neumožnil alespoň bezplatný přechod do jiných fondů. A možnost výplaty? Copak si občan nemůže tuto za 40 let směšnou částku ani vybrat? Vždyť částky budou ve statisícových hodnotách. Žádné miliony. 

    29. květen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Magazín
  • Privatizace Mostecké uhelné má první oběť - ByznysPlac.cz

    Tentokrát se ale nejedná o trestní stíhání nebo soudní řešení známého případu. Pro Měkotu si přišla vyšší spravedlnost. Smrt je konečným řešením každé kauzy. Jaký vliv bude mít na trestní řízení? Uvidí stát ještě někdy vytunelované miliardy?Kauza Mostecké uhelnéPrivatizace MUS proběhla tak, že společnost vydala akcie, tyto převedla do FNM (Fond národního majetku) a následně prodala. Akcionáři se stali manažeři této společnosti, protože skoupili tyto akcie. Ovšem nikoliv za peníze, které by získali z podnikání nebo z úvěrů, ale za majetek skupované akciové společnosti. Jednalo se o typický případ tunelování, kdy vedení společnosti používá různých metod k vyvedení majetku a skupuje akcie, aby se stalo majoritním akcionářem. Po získání většiny akcií pak zakryje všechny stopy po této trestné činnosti.Velký KoláčekPro stát byla tato transakce značně nevýhodná a znamenala bezpracné ovládnutí velké společnosti. Pan Koláček, který je mezi stíhanými, vytvořil společnost Appian Group. Peníze se převáděly do Švýcarska a majetek MUS tak byl prán přes švýcarské banky. Tento jakoby nepřehledný postup měl vést k získání majority vlastním majetkem společnosti. Když Appian ovládla MUS, tak došlo ke koupi státního podílu v MUS, který byl v objemu 46 % prodán Appian za 650 milionů. Později byla MUS prodána Tykačovi za 10 miliard. Výsledek privatizace znamenal, že stát nejméně 10 miliard prodělal, než kdyby MUS prodal přímému investorovi. A to není započítáno vyvádění majetku, za který se akcie koupily a který byl ziskem nebo obratem společnosti.Odblokování majetkuDnes jeden z aktérů kauzy zemřel při golfu. Světská spravedlnost na něj nedosáhla. Pro trestní řízení to ale není žádná výhoda. Trestní stíhání Měkoty bude zastaveno. Tím se také musí uvolnit jeho majetek a věc lze řešit pouze v rámci dědického řízení. Postih těchto tunelů tak má po Klausově amnestii další problém.

    26. červen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Aktuálně
  • Anomálie českého soudnictví pokračuje

    Tak se prý konečně zruší vrchní státní zastupitelství. Zda je to dobrá nebo špatná zpráva, se teprve ukáže. Hlavní tíha dozorování trestního řízení u policie a sezení před soudem se tak dostane u důležitých kauz převážně k městským státním zástupcům. V soudnictví se ale nic nemění.Obecné soudyPokud pomineme Ústavní soud, který se vymyká běžnému rozhodování, pak máme v ČR zajímavě složitý soudní systém. Lehčí a běžné věci rozhoduje samosoudce na okresním nebo obvodním soudu. A to v civilních i trestních věcech. Poté následují krajské či městské soudy, které buď řeší odvolání nebo samy v senátech rozhodují o trestních a civilních či obchodních sporech. Senáty mají jednoho soudce a dva přísedící z lidu. Poté je pro odvolání určen Vrchní soud v Praze nebo Olomouci, kde zasedá senát se třemi profesionály. A nakonec je zde Nejvyšší soud, který řeší takzvaná dovolání, ale nerozhoduje přímo v řízení.Kdo bude na Vrchním souduZrušením Vrchního státního zastupitelství tak dojde ke kuriózní situaci u Vrchních soudů. Státní zástupce, který třeba podal žalobu ke Krajskému soudu v Praze a je tedy krajským státním zástupcem, zastoupí stát u Krajského soudu. Kdo pak půjde k Vrchnímu soudu? Většina případů končí odvoláním, o kterém rozhoduje právě Vrchní soud a doposud tam chodil státní zástupce z Vrchního státního zastupitelství.Zastupování u Vrchního souduRozhodně by nemělo být umožněno, aby třeba krajský státní zástupce měl případ dále. Státní zastupitelství má u soudu nejen funkci žalující strany, ale dohlíží také na spravedlnost řízení a může třeba žalobu vzít zpět a dosáhnout tak spravedlnosti jinou cestou.To by určitě ten stejný státní zástupce neudělal. Budou tedy na Vrchní soud chodit jiní krajští nebo městští státní zástupci? Nebo tam půjde volený nejvyšší státní zástupce? A potom přece nastane stejná situace s případným dovoláním k Nejvyššímu soudu. Tam zase zastupuje stát nejvyšší státní zástupce. Bude to ten stejný jakou Vrchního soudu?Změna soudního systémuSe změnou státního zastupitelství se tedy měl změnit i soudní systém. Vrchní soudy by měly být zrušeny. Všechny případy by pro jednoduchost a orientaci občana měly nejprve obvodní nebo okresní soudy (a rozhodovaly by ve složitějších věcech v senátech), městské a krajské soudy by byly odvolací a měly by 3 profesionály a Nejvyšší soud by měl zůstat pro dovolání, ale měla by se vrátit i praxe třetí instance. Ta by měla znamenat, že při určitém druhu a výši trestu nebo škody (například doživotí) by byla možnost ještě jednoho odvolání. Třeba případ Kájinka je důkazem toho, že by se mělo rozhodovat na více úrovních. Zákon o státním zastupitelství tedy ještě neplatí, ale přinejmenším vyvolává otázku kam s Vrchním soudem?       

    17. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Konvence OSN – týká se České republiky, ale nikdo o ni nestojí

    V České republice není problém korupce systematicky ani dostatečně efektivně řešen. Stále jsme svědky různého obohacení politiků a komunálních nebo vládních úředníků. Přitom existuje dokument, kterým se stát zavázal bojovat s korupcí účinnými a jednoznačnými prostředky.Majetek funkcionářůNejotřesnějším momentem korupce je očité a občanům se vysmívající „náhlé“ zbohatnutí politiků. Výmluvy, které provázejí tento jev, jsou často dětinské, hloupé a průhledné. Levné pozemky najednou získávají neskutečnou hodnotu, prodávají se firmy s nulovým obratem za miliony, některé společnosti náhle získávají miliardové zakázky a politici odklánějí peníze, jak se dá. Drzost některých je tak veliká, že ani neodpovídají na dotazy k majetku nebo se vymlouvají na bohaté příbuzné, záhadné půjčky nebo dary. Přitom by majetek funkcionářů měl být jednoznačný a každou korunu by měl umět politik doložit.Existuje řešeníKapitola 20 – nezákonné obohacení podle Konvence OSN z roku 2003 je řešením. A zní českým funkcionářům velmi nepříjemně: „Za podmínky dodržování vlastní Ústavy a základních principů svého právního systému každá země – účastník posoudí možnost přijetí takových zákonodárných a jiných opatření, která mohou být nutná, aby byla jako trestní odpovědnost považována taková činnost, která znamená úmyslné, nezákonné obohacení veřejného činitele, a to nezákonné obohacení, které spočívá v převýšení jeho zákonných příjmů, které nemůže rozumně objasnit.Nepříjemný problémZ čeho žijí a jak mohou mít tak obrovské příjmy političtí činovníci všech stran, není jasné. Neustále se dovídáme, že politik si nakoupil nemovitosti, že hýří v nočních podnicích, střídá luxusní vozy (o drahých milenkách nemluvě) a jeho běžný plat kolem 50.000 Kč měsíčně prý postačuje na měsíční milionové útraty. Pro mnohé by tedy bylo takové ustanovení v trestním kodexu velmi nepříjemné.Kariéra politikaO cílech a jednání mnohých politiků si nikdo nedělá iluze. Do politiky vstupují s ideály učinit všechno možné pro svoje dobro. Jsou voleni občany, ale ti pro ně představují balast hlasů, který znamená jen příjemnou a vlivovou funkci s možností čerpat úplatky, všimné a brát provize za jakékoliv svoje rozhodnutí. Přistihnout tyto činitele je obtížné, protože jednají pomocí nastrčených firem, příbuzných a korupční mafie, která sedí na státních a komunálních zakázkách.Trestný činPokud by Česká republika respektovala konvenci OSN, měla by v trestním řádu již dávno zavedený paragraf nezákonného obohacení. Ten by znamenal velké nepříjemnosti. Stačilo by zjistit neobvykle vysoký majetek nebo neočekávané zbohatnutí a policie nebo státní zastupitelství by mohlo politika obvinit. Jako obviněný by musel strpět úkony trestního řízení. Došlo by ke sečtení jeho majetku a porovnání s příjmy. Policie by měla přístup k účtům, cestám, svědkům a politik by byl povinen doložit, kde na všechno vzal. Mnohým by se asi těžce vysvětlovalo, jak „legálně“ zbohatli.Korupce je dnes největším problémem státu. A především občanů. Daně končí v bezedných kapsách politiků a jim věrných pseudopodnikatelů. Příjmy z korupce odhadují světové finanční instituce na 40 až 60 miliard korun. Jsou téměř ve výši ročního schodku rozpočtu. Místo zvyšování daní by se mohly daně snížit a nastartovat ekonomika, pokud by veřejní činitelé nekradli. Ale Česká republika nespěchá s trestními postihy. Přece si nebude „dělat“ do vlastního hnízda. A nějaká konvence OSN? To přece počká… 

    22. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Proč se platí víc než vydělá? - ByznysPlac.cz

    Ve Francii nyní bohatí se jměním kolem 35  milionů platí daňovou přirážku z majetku. O nesmyslnosti daně se vedou různé diskuze. Přitom tato daň existuje v podstatě dávno. Milionářská daň je prostě jedna z nepřímých daní.Stát má nepřímé daně rádPrávě zdanění bez ohledu na příjmy je pro stát důležité a mnoho zemí na tento systém postupně přechází. Vždyť například DPH byla zpočátku jen podpůrná součást rozpočtu a dnes je jeho základem. Kde jsou časy, kdy DPH bylo jen několik procent nebo se vztahovalo jen na některé zboží. V ČR máme nejvyšší v EU sníženou sazbu DPH – 15 % a velice vysokou základní sazbu – 21 %. Pětina každého zboží putuje do státní pokladny. K tomu stát zavedl DPH také na služby. Téměř jakákoliv lidská činnost znamená díky DPH odvod do státního rozpočtu.Majetkové daněNejčastějšími nepřímými daněmi jsou majetkové daně. Například daň z nemovitosti také nezávisí na příjmu. Za svůj byt musíte platit, i když jej sami užíváte. Stejně tak je to s chatou nebo chalupou. Tato daň je pravidelná a vychází z ceny majetku a je tedy obdobou milionářské daně. Není ničím jiným, než postihem za majetek. Aby vypadala lépe, tak jde do rozpočtu obcí, které se starají o údržbu silnic, kanalizací a další služby.Silniční daňDalší daní, které nezávisí na příjmu, je silniční daň. Tady stát udělal rozdíl mezi podnikatelem a běžným občanem. Kdo používá silnice za účelem podnikání a uplatňuje si náklady na auto v účetnictví, ten musí zaplatit. U nákladních aut je to možná pochopitelné. Ty skutečně využívají silnice k podnikatelským účelům. U osobních aut, kterými jezdí lidé do práce, je to trochu s podivem a nespravedlivé.Přechod k nepřímým danímFrancouzi nyní díky milionářské dani platí víc, než vydělají. To je však podstata těchto daní. Stát chce mít jistotu, že dostane peníze do rozpočtu. Firma při svojí činnosti může prodělat, a tak by takovou daň nedostal. Ale prodělávající firma stejně platí daně. Díky nepřímým daním odvede DPH, zaplatí za majetek a auta. Stejně tak odvádí sociální a zdravotní daň, pokud zaměstnává pracovníky. Jakmile tedy něco vlastníte nebo jste společnost, vždy daně platíte. Bez ohledu na zisk či prosperitu. Takže není nic divného na tom, že kdo nemá příjem nebo mu nestačí, stejně odvádí státu jeho desátek. Můžeme se nad tím podivovat, ale o je tak všechno. Ať se daně jmenují jak chtějí, těmto platbám státu se nejde nikdy vyhnout. Nezaplacení by totiž znamenalo blokace a prodej vlastních majetkových aktiv.   

    07. červen 2020 - Napsal: Redakce

  • Zrušení a řetězení živností - ByznysPlac.cz

    Z udělení živnostenského oprávnění se pomalu, ale jistě stává jakýsi státní regulační nástroj. V České republice je živnost velice komplikovaná a v podstatě zbytečná. U volných živností jde jen o ohlášení a nepožadují se žádné zvláštní podmínky. Kromě poddanosti státu.Dluh vůči státuJe pozoruhodné, jak stát lpí na živnostenském oprávnění. Zápis do rejstříku stojí tisíc korun, ale o částku nejde. Nerovnoprávnost v udělování oprávnění spočívá například v dokazování bezdlužnosti. Proč stát požaduje doložení, že dotyčný nemá závazky vůči státu a tedy vůči sociální správě, zdravotní pojišťovně a berňáku? Proč stát brání tomuto podnikání, když právě z něj by mohl dostat dluhy zpět, je nelogické. Kromě toho tím vytváří černý trh práce, kdy mu odcházejí prostředky z daní.   Živnost pro firmuNaprosto absurdním a nesmyslným nařízením je potom živnostenské oprávnění pro firmu. Je až komické, že strojírenská fabrika s tisíci zaměstnanci má jako odpovědnou osobu jednoho ubohého technika, který je zapsán na udělení živnosti. V době, kdy existují systémy řízení a kontroly jakosti, má společnost povinnost zcela formálně a bez jakéhokoliv praktického významu opatřit si živnostenské oprávnění. Tento postup nemá v Evropě obdobu a je pouze úředním šimlem.Zákaz řetězení živnostíA státu se nelíbí dokonce i to, že by provozoval živnost někdo s odebraným živnostenským oprávněním ve firmě.  Tedy, že by se takový bývalý živnostník stal členem statutárního orgánu právnické osoby. Takže nejen, že se živnost pro firmy nezruší, ale ještě rozšíří. Na obchodní rejstřík tak přibude další papír, kterým bude prohlášení o tom, že dotyčný nebyl zbaven živnostenského oprávnění. A dokonce tomu bude i naopak. Pokud někdo bude členem statutárního orgánu právnické osoby, které bylo zrušeno živnostenské oprávnění, nebude moci odejít a sám mít živnost.Negativní dopadProč se tak stát upnul k živnostem? Je to jen „papír“, který nemá valný význam. Volná živnost nic neznamená a vůbec by nemusela existovat. Přes živnostenská oprávnění vidí stát možnost šikanování občanů, kteří chtějí samostatně podnikat a nebýt tak závislí na státu. Absurdita s odebíráním živností a vytvářením státního monopolu na povolení základního kapitalistického práva, je omezováním základních svobod. Povede k vyšší nezaměstnanosti a obcházení zákona. Vždyť stejně tak by mohl stát zakázat práci někomu, kdo byl z práce propuštěn? Přes podmínky, které stát požaduje u živnostenského oprávnění tak dochází k manipulování s občany a dalšímu systému neoprávněné kontroly a šikany. 

    17. červen 2020 - Napsal: Redakce