Výsledky vyhledávání v sekci: Aktuálně
  • Martin Schlemmer – Webtrh jsem založil, aby se mohli setkávat lidé podnikající přes internet

    Martin Schlemmer, zakladatel velice úspěšného portálu pro podnikatele Webtrh, který byl dříve znám spíše pod přezdívkou Retal. Právě na Webtrh je mířený i dnešní rozhovor.Jaká byla původní idea projektu Webtrh.cz při jeho založení a co jste od toho očekával?Webtrh jsem založil, aby se mohli setkávat lidé podnikající přes internet. Postupně se nabalovala další témata a další funkce. Nedávno jsme spustili nové uživatelské profily, přes které se lidé můžou pozvat na oběd nebo na kávu. Základní myšlenka je tedy pořád stejná: Seznámit lidi, kteří si budou rozumět.Dnes je na Webtrhu zaregistrováno přes 39 tisíc uživatelů, kolik je potřeba lidí v týmu, aby se takové fórum dalo moderovat a podle čeho si lidi vybíráte?Na Webtrhu pracujeme dva na plný úvazek, já a Pavel Kubas. Pomáhá nám několik moderátorů, kteří se starají o určité kategorie. Protože moderátory často zpočátku neznám osobně, je pro mě nejdůležitější jejich vystupování a jestli věří stejným hodnotám, které jsme zapsali do komunitního kódu.Kolik času jste webtrhu přibližně věnoval první rok fungování a kolik teď?Řekl bych, že to je pořád podobné – několik hodin denně. Když vyvíjíme nové funkce a dostanu se do pracovního vytržení, může to být dvanáct hodin denně. Když mám dovolenou, třeba jen dvacet minut na nejdůležitější povinnosti.Určitě  musíte řešit porušování pravidel ze strany uživatelů. Jaké jsou nejčastější způsoby porušování a jaké byly nejhorší?Nejzávažnější jsou jednoznačně finanční podvody – smluvené příhozy v aukci, nesplácené půjčky, notorický zadavatel neplatič. Pokud se prokáže úmyslný podvod, účty okamžitě blokujeme. Občas si vyžádá informace policie a kvůli jednomu závažnému případu jsem byl dokonce pozvaný vypovídat na oddělení hospodářské kriminality.Kromě toho nesnáším, když někdo chce obchodovat s emaily. Proč chtějí zhoršovat náš internetový život šířením spamu?Nedokážu říct, co je nejčastější. Moderace je pestrá a přináší každý den nové situace.Před časem byly zpoplatněny nabídky na Webtrhu. Jaký byl hlavní důvod k tomuto kroku? Bylo to kvůli nákladům na provoz fóra, nebo je to hlavně snaha o zkvalitnění nabídek?Nejdůležitější byla změna obchodního modelu. Před zpoplatněním jsme vydělávali prodejem reklamy, prodejem pozornosti členů Webtrhu a jejich posíláním pryč. Teď jsme placení podle toho, jak jsou lidé spokojení, a v případě aukcí pouze, pokud se najde kupec. Zatímco při prodeji reklamy pro nás tedy bylo důležité, jestli jsou spokojení externí inzerenti, teď je pro nás důležité, jak jsou spokojení naši členové.Vzniklo několik, dalo by se říci, klonů Webtrhu. Ty ale nemají takový úspěch, čemu to přisuzujete? A měl jste obavy, když tato fóra začínala, že „přetáhnou“ webtržníky?Klony vznikly, když jsme sloučili sekce SEO, Affiliate marketing a Domény do sekce Marketing. Věděli jsme, že někteří lidé odejdou za starými tématy, ale většinou chodí zároveň pořád i na Webtrh.Ta změna byla pro komunitu bolestivá, ne z pohledu čísel a návštěvnosti, ale z pohledu atmosféry. Někteří staří členové nám to sloučení dosud nemůžou prominout. Možná, protože jsme to nazvali „změnou směru“. Z mého pohledu to ale bylo nutné a správné. Všechny ty diskuse jsou jen součástí širšího tématu – internetového marketingu. A nikoho ke konci už nebavilo desetkrát denně číst o změnách výsledků vyhledávání nebo důležitosti optimalizace atributem title.Pokud vím, přežil jen jeden klon, který vede poctivý a pilný člověk. Jde svou cestou a snaží se od Webtrhu odlišit. Držím mu palce. Diskuze určitě sledujete a máte také tzv. bonzovací tlačítko. Jakým způsobem pak posuzujete, zda diskuzi popřípadě příspěvky smazat? Několikrát jsem zahlédl, že se diskutér rozčiloval, že byl jeho příspěvek smazán a že vlastně nic špatného neudělal.Mažeme příspěvky, které porušují naše pravidla nebo komunitní kód. Někdy si člověk neuvědomí, kam může jeho příspěvek vést. Zjemní nadávku smajlíkem, opře se do osoby diskutujícího, zeptá se na nesouvisející věc a všechno se zdá v pořádku. Dokud mu někdo neodpoví a téma se nevykolejí. Viděl jsem všechny diskusní chyby za deset let moderování na Webtrhu a dalších komunitních serverech mockrát a zachytím ty negativní vzory často dřív, než si to uvědomí diskutující. Bohužel nemůžu všechna rozhodnutí podrobně vysvětlit, ačkoliv bych chtěl. Z toho pak plyne občasný rozčílený diskutér se smazaným příspěvkem z vaší otázky. Nebyl by rozčílený, kdyby znal náš důvod a dokázal se na něj podívat jako nezávislá osoba. Někdy samozřejmě uděláme chybu, a hlavně teď už nestiháme všechny příspěvky číst. Stačí sednout do auta a jet za rodinou a už vám uteklo několik set nových příspěvků. Musím říct, že komunita na Webtrhu je vesměs skvělá a lidé rozumí, jak vypadá podnětná diskuse.Máte nějaké vize s Webtrhem do blízké budoucnosti? Chcete ho ponechat tak, jak je, nebo plánujete nějaké zásadní změny, vylepšení, nebo funkce?Plánujeme toho hodně. Ukažte, proberu se hromadou zápisků na stole… Redesign. O tom mluvíme už dlouho, já vím. Některé věci se nedají uspěchat. Chceme poskytovat víc informací o důvěryhodnosti účtů. Jen obchodní hodnocení je málo. Hodnocení samotné budeme předělávat, aby bylo užitečné nejen jako číslo, ale i zpětná vazba a reference. Chceme Webtrh převést kompletně na HTTPS. A v neposlední řadě nám vyplynulo z dotazníku, že musíme něco udělat s poštou, aby fungovala jako moderní komunikační nástroj a ne jako dlouhé SMSky.Kdybyste měl zájemce, který by nabídl opravdu lákavou cenu za Webtrh, prodal byste ho? Nebo to berete jako svoje „dítě“ a nedokážete si představit, že byste o něj přišel?Odpověděl jste si sám. Kdyby byla cena opravdu lákavá, Webtrh bych prodal.  Ale vážně, vidíte, že máme velké plány. Rád bych před jakýmikoliv úvahami o prodeji dostal Webtrh do takového stavu, abych se na něj mohl podívat s uspokojením nad vykonanou prací.

    16. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Co přinesl minulý týden ve světě internetu - ByznysPlac.cz

    Minulý týden se děly skutečně zajímavé věci. Internetová dálnice prudce zpomalila provoz, protože došlo k útokům na servery společnosti, která filtruje spam. A dokonce měl výpadek i oblíbený Webtrh. A Čína naklonovala nový Samsung S IV tak rychle, že byl v prodeji dříve než originál.Zajímavosti ze světa a domovaKromě různých peripetií na internetu je zajímavé, jak reklama hýbe světem. Mnoho společností v podstatě nenabízí žádné zvláštní hodnoty a prodává jen svoje čtenáře. Twitter  přišel v roce 2010 s „neobvyklým“ nápadem umístění reklam do krátkých zpráv. A ty již tvoří přes polovinu zisku z cca 290 milionů dolarů za rok 2012. V roce 2013 má zisk díky reklamám vzrůst na 600 milionů a další rok již Twitter plánuje miliardu. Krátká zpráva se tak stane dlouhým reklamním šotem.Mozilla chce přinést velký komfort pro hráče online her. Chce zavést pomocí jazyka JAVA do svých prohlížečů technologii pro hraní 3D her. Ve spolupráci s Epic Web se podařilo dostat do prohlížeče Unreal Engine 3. Co to udělá s náročností provozu, ale není jasné. Zřejmě se zpomalí proces načítání. Ale čtenář si žádá svoje a občas i seriozní člověk neodolá lákavé a blikající nabídce z lišty Mozilly.Malá česká softwarová firma Safetica se dostala do TOP 100 softwarových firem Evropy. Tato brněnská společnost se zaměřuje na software, který sleduje zaměstnance, což je nyní velmi populární. Tedy sleduje to, co zaměstnanci dělají s daty zaměstnavatele. Safetica uspěla mezi cca 1.500 firmami, což je úspěch, ale celkově není české vývojové prostředí na dobré pozici, když pouze jediná firma pronikne mezi stovku nejlepších.Seznam zase uveřejnil výzkum, podle kterého je nejvýznamnější sociální sítí starý dobrý email. Je to s podivem, že tak jednoduchá myšlenka překonává novátorské sociální prostředky. Ale je to pravda. Pouze 1 % všech obyvatel ČR nemá email. A 78 % jej denně použije. Takže většinu komunikace provádíme jednoduchým způsobem – napíšeme a odešleme. To Facebook je na pouhých 50 %.Společnost DELL, která se soustředila na stolní počítače, je stále v problémech. Klesající zisk a hlavně vysoké náklady dostávají kdysi velice prosperující firmu do bankrotu. Ale zájemců je poměrně dost. Hned tři a chystají se zaplatit kolem 20 miliard dolarů. Takže akcionáři neprodělají a zřejmě půjde především o koupi značky a trhu.A nakonec…poslanci jako obvykle nešetří a nakupují si každé 3 roky novou techniku. Tentokrát se rozhodli pro dodávku notebooků za 21.000 Kč pro každého. Je s podivem, že poslanec dostává velké prostředky na reprezentaci a na spojovací služby, ale notebook mu musí hradit daňový poplatník. Za těmito zakázkami se většinou skrývají různé podivné ceny. V roce 2006 si například pořídili notebook za 45.000 Kč, což při počtu 210 poslanců činilo skoro 10 milionů korun. 

    12. červen 2020 - Napsal: Redakce